ALV IVN Bernheze

Op woensdag 15 november 2023 houden wij onze Algemene ledenvergadering.

Deze keer staat op de agenda de verkiezing van een nieuwe voorzitter.

In het voorjaar van 2016 trad Joost Willems aan als voorzitter van IVN Bernheze, als opvolger van Frans de Laat. In het voorjaar van 2024 zijn er twee bestuurstermijnen verstreken, en Joost heeft aangegeven dan te willen stoppen. Afgelopen zomer heeft het bestuur van IVN Bernheze zich gebogen over de opvolging van het voorzitterschap. Daaruit is een kort lijstje gekomen van door ons geschikt geachte kandidaten.

Als eerst is een gesprek gevoerd met de kandidaat die bovenaan de lijst stond, en, na een korte bedenkperiode, heeft Lambert van der Ven besloten zich beschikbaar te stellen voor deze functie.

Wij zijn hier blij mee, en denken dat hij zeer geschikt is om leiding te geven aan IVN Bernheze. Vanuit het bestuur wordt hij dan ook voorgesteld als kandidaat nieuwe voorzitter. Uiteraard beslissen de leden, in een ledenvergadering.

Hieronder stelt hij zich even aan u voor, voor degenen die hem niet of onvoldoende kennen.

Ik ben Lambert van der Ven, 56 jaar oud en woon in Heeswijk-Dinther. Ik ben geboren in de Rekt in Nistelrode als jongste van een boerengezin met acht kinderen. Mijn beide ouders zijn vroeg overleden, vanaf 10-jarige leeftijd ben ik bij mijn zus opgegroeid, waardoor ik in 1977 in Heeswijk-Dinther terechtkwam. Rond 1990 woonde ik een aantal jaren in Veghel (ook toen al was er voor starters geen betaalbaar huis te koop in ons dorp) en streken mijn vrouw Dionne en ik in 1992 in de Abt van de Venstraat neer. Samen kregen we drie kinderen dochter Anouk en onze zonen Thomas en Michiel, die inmiddels 24, 26 en 28 jaar oud zijn. Alle drie zijn ze enkele jaren geleden afgestudeerd en hebben ze inmiddels hun eigen stekje gevonden.

Ik ben opgeleid als leraar basisonderwijs en heb sinds 1998 als schoolleider in het basisonderwijs gewerkt. Eerst in Boekel en later in Uden, waar ik de afgelopen 15 jaar in drie nieuwbouwprojecten heb gewerkt, waarin onderwijs intensief samenwerkte met opvang, welzijn, sport, wonen en cultuur. In alle drie deze projecten had ook de natuur (buurttuin, samenwerken met lokale IVN) een grote rol. Nu werk ik bij de Academie en Vakvereniging Schoolleiders in Utrecht als belangenbehartiger voor schoolleiders en geef ik leiding aan de medewerkers die werkzaam zijn binnen de vakvereniging.

Naast mijn werk ben ik altijd actief geweest in het verenigingsleven. Ik ben vele jaren actief geweest bij de digitale Hadeejer, de Bernhezer peuterspeelzalen (als voorzitter en secretaris) en de harmonie van Dinther (eerst als secretaris en later als voorzitter). Sinds 2019 ben ik actief bij IVN Bernheze als lid van de VENEL en zit ik bij de groep die wandelpaden controleert. Verder ben ik journalist voor d’n HaDeejer en ben ik actief als vrijwilliger bij de voetbalclubs vv Heeswijk en rskv Avesteyn als scheidsrechter. In mijn vrije tijd tennis ik, wandel ik graag en veel in de natuur (ook lange afstandspaden) en fotografeer ik graag. Met name door mijn inzet voor de peuterspeelzalen, maar zeker ook voor de muziek voel ik me een echte Bernhezer.

Door mijn veranderende werkomstandigheden kreeg ik weer zin om in het verenigingsleven opnieuw een bestuurlijke rol in te vullen. IVN Bernheze kwam dan ook op een goed moment om mijn inzet voor de gemeenschap verder vorm te geven. Ik ben vooral een natuurliefhebber, niet per se een natuurkenner. Ik geniet van de samenwerking tussen mensen en vind het leuk om die samenwerking tussen mensen te faciliteren.

Omdat er nu al een geschikte kandidaat bereid is gevonden het stokje over te nemen, en omdat Joost onverwacht veel werk heeft bij een andere vrijwilligersactiviteit, namelijk bij de Abdij van Berne, heeft hij voorgesteld om in de najaarsvergadering van 2023 al af te treden en Lambert de voorzittershamer over te dragen. Alle betrokkenen waren daarmee akkoord. Joost blijft tot 1 januari 2024 beschikbaar voor overdracht van alle taken van de voorzitter.

Hij blijft ook aan als coördinator en lid van de werkgroep VENEL, en maakt de begeleiding als projectleider/ voorzitter van de stuurgroep van de Natuurgidsenopleiding BOVU af.

Alle leden hebben we al eerder de gelegenheid gegeven om zelf ook kandidaten naar voren te brengen. Een voorstel, vergezeld van tenminste drie adhesiebetuigingen van medeleden, kan tot 14 dagen voor de ledenvergadering worden ingediend bij de secretaris van onze vereniging.

Namens het bestuur,

Nico Anker, secretaris.