Vogels

Een goed broedsucces voor weidevogels in Amstelland in 2023

Amstelveen 25 december 2023

Het jaar 2023 was (weer) een jaar met voldoende broedsucces voor de grutto (zelfs meer dan 90%), met name in de grotere polders zoals Bovenkerkerpolder, Ronde Hoep en Aetsveldsche polder Oost. De kleinere polders niet altijd even succesvol, Middelpolder wel maar Duivendrechterpolder niet. Dat heeft de volle aandacht.

Er was een grote inzet door boeren om zoveel mogelijk kuikenland voor weidevogels te creëren door middel van kruidenrijk grasland en (greppel)plasdras. Daarnaast was er ook veel inzet op predatiebeheer door het uitrasteren (bijna 300 ha) van weidevogelrijke delen van polders, het monitoren van bodempredatoren door jagers en vrijwilligers, met name vos, met behulp van wildcamera’s en waar nodig en mogelijk afschot van vos door jagers.

Het broedsucces van weidevogels zoals kievit en scholekster is (nog) niet goed vast te stellen. De cijfers lijken te duiden op een laag broedsucces, maar de talrijke waarnemingen in het veld van vliegvlugge kuikens suggereren toch ook voor deze soorten een (mogelijk?) voldoende broedsucces in 2023.

In Bovenkerkerpolder vond in 2023 voortzetting plaats van het onderzoek door de Vlinderstichting naar het voorkomen van de argusvlinder. Drie agrariërs stelden randen van percelen ter beschikking om plantensoorten in te zaaien als voedselplanten en waardplanten voor deze fraaie boerenlandvlinder. We wachten in spanning op het onderzoeksrapport.

Wil je meer lezen, volg dan deze links naar: