Lezing over wespen

Op 9 april houdt Yavanna Aartsma  een lezing over  wespen.  Yavanna is entomologe, natuurfotografe en gepromoveerd op het foerageergedrag van sluipwespen. Daarnaast heeft ze een eindeloze fascinatie voor wespen en met name de sociale wespen.

Wespen hebben vaak een slechte reputatie als hinderlijke plaaggeesten die we het liefst vermijden. Maar achter deze stereotype beeldvorming schuilt een wereld van ongekende diversiteit en cruciale ecologische rollen. Wespen fungeren als natuurlijke vijanden van plaaginsecten, zijn indrukwekkende jagers en spelen een essentiële rol bij het opruimen van karkassen. Zonder wespen zouden we overspoeld worden door nog meer vliegen en muggen.

Tijdens deze boeiende lezing neemt Yavanna je mee op een ontdekkingsreis door de intrigerende wereld van wespen. Het begint met een beknopt overzicht van de enorme verscheidenheid aan wespensoorten die in Nederland voorkomen, om vervolgens dieper in te zoomen op de sociale wespen – soorten die in complexe koloniestructuren leven, vergelijkbaar met bijen en mieren.

Maak kennis met de Franse veldwesp, een meesterlijke jaagster die nooit achter je ijsje aan zal gaan. Ontdek de Europese hoornaar, een imposante verschijning die in werkelijkheid een vriendelijke reus blijkt te zijn. En natuurlijk kunnen we de alledaagse gewone en Duitse wespen, ook wel bekend als ‘limonadewespen’, niet vergeten – de ‘lastpakken’ onder de wespen. En ja, als je zo’n wespennest in je tuin, schuur of dak ontdekt, moet je dan wat doen?

Aanmelden: lezingenIVNAlphen@gmail.com

Locatie: bezoekerscentrum de Veenweiden Burgemeester Bruins Slotsingel 15 in Alphen aan den Rijn

Tijd: 19.30- 21.30 uur op 9 april

Kosten: 4 euro  voor leden en 6 euro voor niet leden