De Pestvogel

Aa en Hunze 24 november 2023

De Pestvogel of Bombycilla garrulus is een zangvogel en komt voor in Scandinavië en Noord Rusland. Maar er zijn daar in de winter weinig bessen te vinden dan komen ze in grote aantallen naar ons land. Ook dit jaar zijn ze weer in groepjes naar Nederland gevlogen en zijn vogelliefhebbers vanuit het hele land naar Hoorn gereisd met grote telelenzen om de pestvogels te spotten. Deze wintergasten komen maar af en toe dus zeker niet elk jaar.

Je kunt ze vinden op stuiken die bessen (Gelderse Roos) dragen en die zijn vaak in tuinen en parken en zelfs steden te vinden. Meestal komen ze in november of december naar ons land en vertrekken weer vanaf februari tot april. Ook vliegen ze wel door naar België of Frankrijk. Geschat aantal dat in 2013 tot 2015 in ons land overwinterde is tussen de honderd en twaalfhonderd vogels.

De naam “pestvogel” dateert uit de middeleeuwen, toen men dacht dat deze vogels de pest meenamen en de ziekte verspreidden. De pestdokters droegen maskers met glas voor hun ogen en een grote snavel waarin ook nog speciale kruiden gestopt konden worden voor extra bescherming. Toch was de snavel van het masker wel erg groot als je het vergelijkt met de snavel van de pestvogel.

De vogel heeft het formaat van een spreeuw met prachtige kleuren van rose tot beige met bruin, beetje rood en geel. Ook een mooi zwart oogmasker en een kuif op zijn kopje. Pestvogels eten veel soorten bessen en appels ( zie video onderaan ) maar daarnaast ook insecten die ze in de vlucht vangen.

De pestvogels broeden in de maanden mei en juni en hebben twee legsels per jaar met ongeveer 5 eieren. Deze eiren zijn blauw van kleur met donker vlekjes. Hun nesten die uit mos bestaan bouwen ze in naald- of berkenbomen.

Het geluid van de Pestvogel

Gelukkig gaat het goed met de pestvogel en hun aantal neemt toe. Dit komt vooral doordat ze een verspreid zijn over een groot gebied. Van Scandinavie tot Siberie. Geschatte wereldpopulatie ligt tussen de  14 tot 30 miljoen volwassen vogels in 2015.

Gelukkig zien we deze vogels niet meer als brenger van onheil maar raken veel mensen enthousiast als ze in de winter naar ons land komen. En wie weet spot u er ook wel een binnenkort.

Willy van Houte