Tuiny Forest

Een Tuiny Forest is een kant-en-klaar pakket met 5 inheemse bomen en 5 inheemse heesters en een zakje met inheemse zaden, inclusief ondersteuning bij de aanleg en onderhoud. Door de bomen en heesters dicht bij elkaar te planten op 6 m2 – een beproefde Japanse methode voor snelle herbebossing – groeit het bosje extra snel, en verbetert de kwaliteit van de bodem ook in rap tempo. Op die manier staat er binnen twee jaar een kleine wildernis in de tuin, waarin vogels en egels bescherming en eten vinden, allerlei nectarslurpers voedsel kunnen vinden en waar diertjes zich kunnen voortplanten. Hoe meer van dit soort eilandjes door Nederland, hoe meer kans soorten hebben om te overleven.

Wat zit er in het pakket?

Het Tuiny Forest pakket bestaat uit een speciale mix van inheemse boompjes, heesters en een zadenmix met 27 soorten inheemse kruidenplanten.

Boompjes

• 1 x Rode Kornoelje/Cornus sanguinea
  • 1 x Egelantier roos/Rosa rubiginosa
  • 1 x Sleedoorn/Prunus spinosa

Zadenmix

Je krijgt maar liefst 27 soorten inheemse kruidenplanten in een zadenmix, een waar feest voor de insecten! Omdat elke tuin weer anders is, zal in elke tuin een andere mengelmoes van planten floreren. Net zoals in de natuur is het dus een verrassing wat er allemaal tot bloei komt in je bosje.

Bodemliefde

Dé organische bodemverbeteraar om je bos een goede start te geven. Bodemliefde is het natuurlijke alternatief voor kunstmest.

Waarom inheems vergroenen?

Hittestress, waterberging en droogte zijn een steeds grotere uitdaging. Zeker in de stad. Veel tuinen zijn in de zomer net betegelde sauna’s. Dat kan anders: tegels eruit, groen erin! Meer natuur zorgt voor verkoeling in de zomer, betere luchtkwaliteit en waterhuishouding. Daarnaast is het goed voor de biodiversiteit en gezondheid. IVN werkt bij vergroening zoveel mogelijk met autochtoon, inheems materiaal, dat zonder gif gekweekt is. Inheemse soorten zijn goed aangepast aan onze omstandigheden en passen zich beter aan.

Veelgestelde vragen

Kan een Tuiny Forest in elke tuin?

Jazeker. We hebben planten gekozen die het in elke tuin en grondsoort in Nederland goed doen. Heb je nu een terras of grasveld? Geen probleem. Je tovert het zo om tot een minibos. Zelfs in een schaduwtuin kun je planten, al heeft het bosje natuurlijk wel een beetje zonlicht nodig.

Je hebt al genoeg aan een stuk van 6m2 (twee tweepersoonsbedden naast elkaar). Helemaal zeker weten of het in jouw tuin past? Knoop dan een touw van 10 meter lang met de uiteinden aan elkaar en leg het op de plek waar je jouw bosje wilt laten groeien. Je kunt het in elke vorm leggen die je maar wilt.

Zoveel planten op 6m2, past dat eigenlijk wel?

Als je de bomen krijgt zijn ze nog vrij klein (<1m) maar ze kunnen natuurlijk groot worden. Past dat allemaal wel in zo’n klein stukje tuin? Het past zeker, sterker nog, we planten met opzet vrij dicht naast elkaar. We proberen zo snel mogelijk een ondoordringbaar bosje te creëren. Daardoor komt er nog maar weinig licht op de bodem en krijg je sneller een microklimaat dat fijn voor bomen is. Bomen houden van koele en vochtige lucht. Als ze dicht genoeg op elkaar staan, kunnen bomen dat microklimaat zelf creëren. Deze manier van planten lijkt op het planten van een haag. Je kan deze lekker uit laten groeien, of bijsnoeien naar smaak.

Weetje: we gebruiken elementen uit de plantmethode van Japanse plantkundige prof. Akira Miyawaki. Hij bestudeerde meer dan 40 jaar oerbossen en ontdekte hoe je dit type bos weer versneld kan aanleggen. Hij legde wereldwijd al meer dan 1.700 bossen op deze manier aan, waarvan 96,7% zich binnen tien jaar ontwikkelde tot een veerkrachtige ecosysteem.

Zijn de planten uit het Tuiny Forest pakket biologisch?

De bomen en heesters uit het Tuiny Forest pakket worden ingekocht bij De Batterijen, een grote kwekerij van bomen en heesters met meerdere percelen in en rond Ochten in Gelderland. De bomen en heesters uit het Tuiny Forest pakket zijn helaas niet biologisch geteeld, deze soorten zijn voorlopig in grote aantallen niet biologisch te krijgen. De Batterijen is voor een deel van de teelt, voor een deel van het fruit dat ze telen, wel biologisch gecertificeerd.

Hoe hoog worden de bomen en heesters in het pakket?

Als je de bomen en heesters ontvangt, zijn ze 80-90 cm hoog. Als je zelf niets doet, kunnen bomen tientallen meters hoog worden. Maar dat is in veel tuinen niet handig. Daarom hebben we een soortenmix gemaakt die je makkelijk kunt snoeien, zodat jouw bos niet hoger dan 3-4 m wordt. Het zijn soorten die je ook vaak in een haag tegenkomt. Je kan jouw Tuiny Forest op de door jouw gewenste hoogte snoeien (of je kan de boompjes hun gang laten gaan en zo groot laten worden als ze zelf willen). Je ontvangt ook een zadenmix voor 27 soorten inheemse kruidenplanten. Omdat elke tuin weer anders is, zal in elke tuin een andere mengelmoes van planten floreren. Net zoals in de natuur is het dus een verrassing wat er allemaal tot bloei komt in je bosje.

Kan ik een Tuiny Forest zelf aanleggen?

Zeker! De planten én de bodemverbeteraar krijg je per koerier opgestuurd. Je krijgt handige tips voor het maken van een ontwerp. De bodem kun je eenvoudig zelf bewerken met behulp van onze instructie. Het pakket is ready-to-go. Je hoeft zelf alleen nog het stro voor de mulchlaag te kopen (bijvoorbeeld in een dierenspeciaalzaak, of doe-het-zelf winkel).  Als je een wat zanderige bodem hebt, is wat extra compost slim. Dat haal je in een tuincentrum of doe-het-zelf-winkel. Je kunt bladcompost ook heel eenvoudig zelf maken. Bekijk de video

Hoe moet ik mijn Tuiny Forest onderhouden?

Een Tuiny Forest is ideaal voor de luie tuinder; je hoeft er in de meeste gevallen maar weinig aan te doen. In het begin is het soms nodig om de net geplante planten wat water te geven. Als ze eenmaal goed aanslaan, is water geven nauwelijks nodig.

Je bepaalt zelf hoeveel je ingrijpt. Sommige tuinders zullen het bosje zijn eigen gang willen laten gaan. Hierdoor gaan sommige planten domineren, waardoor anderen kleiner blijven of zelfs op termijn het loodje leggen. Voor het ecosysteem dat jouw Tuiny Forest is, is dat helemaal niet erg. Maar je kan er ook voor kiezen om met de snoeischaar te bepalen hoeveel ruimte je de verschillende planten geeft. In onze handleiding met tips voor onderhoud en in de tuinplantenbieb van Sprinklr vind je handige informatie over het onderhoud, zoals over snoeien.

Waarom moet ik stro op de bodem leggen (mulchen)?

In een bos ligt de grond bezaaid met bladeren, takjes en zaden. Bij de start van het minibos produceren jouw boompjes nog niet genoeg blad en zaden om de bosvloer te vullen. Het stro vervangt deze laag. Stro op de bodem leggen heet mulchen. De strolaag beschermt de bodem en bodemdiertjes tegen direct zonlicht, uitdroging en vorst. En het voorkomt dat onkruid jouw bos overneemt. Daarnaast breken bodemdieren de mulch af tot humus, wat weer voeding is voor jouw bos. Doen dus dat mulchen. Let op: stro wordt niet bij het pakket meegeleverd, maar kan gekocht worden in een dierenspeciaalzaak of doe-het-zelf winkel. Je kan ook zelf bladcompost maken en dat gebruiken.

Waarom staan er alleen inheemse soorten in het Tuiny Forest?

Inheemse planten trekken meer insecten, bestuivers, vogels en vlinders aan dan exotische planten. Ze zijn bovendien vaak sterker én beter bestand tegen ons klimaat. Op andere plekken in de tuin kun je overigens prima wél exoten planten.

Waarom moet ik tot eind november wachten op mijn Tuiny Forest-pakket?

De boompjes in het pakket kun je het beste planten als ze geen bladeren dragen, in de late herfst/winter dus. Ze zijn dan in rust en hebben een veel grotere kans om goed aan te slaan. Bovendien zijn de inheemse boompjes niet het hele jaar beschikbaar bij kwekers. Leveranciers bieden ze alleen tussen november en maart aan.

Wat is biodiversiteit en hoe draagt een Tuiny Forest daaraan bij?

Met biodiversiteit bedoelen we de hoeveelheid soorten dieren en planten die op een bepaalde plek voorkomen. Door het planten van een Tuiny Forest zorg je direct voor meer soorten (inheemse) planten in jouw tuin. En daar komen weer vlinders, bijen, vogels en andere diertjes op af. Zo draag je met je eigen tuin bij aan een groenere omgeving voor iedereen!

Wat te doen als de kruidenmix heel hard groeit?

Als de kruidenmix hard groeit kun je ervoor kiezen niets te doen. De eerste jaren krijgen de kruiden nog veel licht. Ze kunnen dan nog overal in je bosje groeien. Zodra de boompjes groter zijn, krijgen de kruiden minder licht en verdwijnen ze grotendeels. Tot die tijd kan je genieten van de bloemen en de bijen/vlinders die er op af komen. Vind je het echt teveel worden, dan kan je de kruiden er met de hand uittrekken en de uitgetrokken planten op de bodem laten liggen. Je gebruikt ze dan als ‘mulch laag’. Afvoeren kan ook, maar dat hoeft niet en is zonde van de voedingsstoffen. Meestal laten we zo veel mogelijk staan, tenzij het de boompjes echt in de weg zit. In de meeste gevallen haal je dan de hoogste kruiden rondom de bomen weg, zodat deze voldoende licht krijgen.

Zijn de planten giftig?

Eet nooit zomaar planten waarvan je niet zeker weet of ze eetbaar zijn. De planten uit het Tuiny Forest pakket zijn niet voor menselijke consumptie bedoeld en er zitten ook een aantal soorten bij die voor ons giftig zijn, zoals de kardinaalsmuts. Die kunnen bij inname klachten veroorzaken. Eet zelf geen planten uit het Tuiny Forest pakket en laat ook kinderen niet van de bladeren of vruchten eten. Heb je per ongeluk toch iets uit het bosje gegeten? Raadpleeg bij twijfel altijd de huisarts.

Hebben jullie rekening gehouden met hooikoorts?

De berk is de meest beruchte boom als het om hooikoorts gaat. Deze zit dan ook niet in ons pakket. Daarnaast kunnen de els en de hazelaar in februari en maart voor hooikoorts-klachten zorgen. De els zit niet in het beplantingspakket, maar de hazelaar soms wel. Ben je echt allergisch voor hazelaars, plant deze dan niet. Geef de hazelaar cadeau aan familie of vrienden.

Hoe werkt het bestellen/bezorgen?

De bestelperiode is voorbij en wordt volgend jaar weer geopend. Heb je al een pakket besteld? Dan worden de pakketten worden vanaf 14 november bij jou thuis bezorgd. Kijk voor vragen over het bestelproces en de bezorging op de veelgestelde vragen pagina van Sprinklr.

Andere vraag?

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Tuiny Forest e-learning

Een Tuiny Forest kun je prima zelf aanleggen. Maar een beetje hulp is best handig. In deze cursus geven we tips, verdieping en inspiratie.

Tuiny Forest e-learning

Handleidingen

Tuiny Forest handleiding

Download de handleiding jouw Tuiny Forest onderhouden

Tuiny Forest verhalen

Van 2019 tot voorjaar 2022 hebben we ruim 3.000 Tuiny Forests geplant. Hoe staat het daar nu mee? Wat doet het voor het leven in de tuin, en het leven van de eigenaren? Tuiny Forest bezitters delen hun verhaal! Heb jij ook een Tuiny Forest en wil je jouw verhaal met ons delen? Stuur jouw verhaal plus foto naar info@ivn.nl

Tuiny Forest ervaringsverhaal Maartje

Partners

Tuiny Forest is een samenwerking tussen IVN Natuureducatie en Sprinklr met ondersteuning van ASN Bank. Lees hier meer over onze samenwerking met onze partners.

asn-bank