Over Tuiny Forest

De Tuiny Forest pakketten zijn weer beschikbaar! De pakketten worden in november 2021 uitgeleverd. De herfst/winter is namelijk het ideale moment om bomen te planten; dan zijn ze in rust en hebben een veel grotere kans om goed aan te slaan.

Bestel hier jouw Tuiny Forest voor €124,95

Wat is een Tuiny Forest?

Een Tuiny Forest is een kant-en-klaar pakket met 5 inheemse bomen en 5 inheemse heesters en een zakje met inheemse zaden, inclusief ondersteuning bij de aanleg en onderhoud. Door de bomen en heesters dicht bij elkaar te planten op 6 m2 - een beproefde Japanse methode voor snelle herbebossing - groeit het bosje extra snel, en verbetert de kwaliteit van de bodem ook in rap tempo. Op die manier staat er binnen twee jaar een kleine wildernis in de tuin, waarin vogels en egels bescherming en eten vinden, allerlei nectarslurpers voedsel kunnen vinden en waar diertjes zich kunnen voortplanten. Hoe meer van dit soort eilandjes door Nederland, hoe meer kans soorten hebben om te overleven.

Waarom doen we dit?

Hittestress, waterberging en droogte zijn een steeds grotere uitdaging. Veel van onze wilde planten en dieren hebben het niet makkelijk, zeker niet in de stad. Maar als je alle tuinen bij elkaar optelt, heb je het grootste natuurpark van Nederland! Stel je voor dat we die tuinen wat groener kunnen maken met een kant-en-klaar pakket vol gifvrije inheemse planten! Daarmee gaan we hittestress tegen, kan de bodem weer regenwater opnemen en geven we plant en dier een thuis. Met Tuiny Forest laten we de tuinen in Nederland weer bruisen van het leven.

Waarom inheems?

Inheemse planten hebben zich na de laatste ijstijd spontaan in Nederland gevestigd en hebben zich helemaal aangepast aan de omstandigheden in ons land. Ze zijn beter bestand tegen ziektes en trekken meer bijen, vlinders, vogels en insecten aan dan exotische planten. Hoe meer inheemse soorten we planten, hoe beter dat is voor de biodiversiteit! Lees hier meer over de kracht van inheemse planten.

Partners

Tuiny Forest is een samenwerking tussen IVN Natuureducatie en Sprinklr met ondersteuning van ASN Bank.