Over Tuiny Forest

Voeg kleur, geur en leven toe aan jouw tuin met Tuiny Forest, een inheems bos op tuinformaat. IVN heeft in samenwerking met Sprinklr dit jaar wederom een pakket samengesteld vol biologisch gekweekte planten. Binnen een halve dag leg je daarmee een inheems microbos van 6m2 in je tuin aan, vol bomen, struiken en kruiden. Goed tegen hittestress en verdroging, goed voor vlinders, vogels én goed voor jou!

Schrijf je vanaf volgende week in, zodat je het pakket in plantmaand november toegestuurd krijgt!

IVN Tuiny Forest tekeningHet nieuwe Tuiny Forest 2020 bestaat uit een speciale mix van inheemse boompjes (5x), stuiken (5x) en een zadenmix met bijna 20 kruiden. We hebben alleen bomen in het pakket gestopt die goed tegen snoeien en toppen kunnen. Op deze manier kan je jouw Tuiny Forest zo hoog laten groeien als jij zelf wilt. Je het Tuiny Forest als een dichte gemengde haag onderhouden, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om enkele bomen uit te laten groeien voor extra schaduw en hoogte.

De boompjes en struiken zijn bij aankomst al 60-90 centimeter groot, zodat je al tijdens het eerste groeiseizoen het effect ziet. Daarnaast hebben we een stap-voor-stap plantinstructie voor je gemaakt en krijg je een zakje ‘bodemliefde’ bodembooster mee Zo krijgen de planten een goede start! Dit complete pakket krijg je voor € 119,95. Je tuin natuurvriendelijk maken was nog nooit zo makkelijk en leuk!

Beperkte oplage

Tuiny Forest is werd gelanceerd tijdens de Nationale Tuinweek in juni 2019. In dit eerste jaar hadden we 600 Tuiny Forest-pakketten en die zijn allemaal uitverkocht. Dit jaar hebben we daarom de 800 pakketten op laten kweken bij onze biologische kweker.

Bezorging november 2020

De Tuiny Forest-pakketten worden november bezorgd. Dan kunnen ze meteen op hun nieuwe plek bij jou wortelen en gaan uitlopen. Voor het exacte bezorgmoment krijg je een bericht en levert een koerier het complete Tuiny Forest-pakket thuis bij je af.

Waarom doen we dit?

Hittestress, waterberging en droogte zijn een steeds grotere uitdaging. Veel van onze wilde planten en dieren hebben het niet makkelijk, zeker niet in de stad. Maar, als je alle tuinen bij elkaar optelt, heb je het grootste natuurpark van Nederland. Stel je voor dat we die tuinen wat groener kunnen maken. Met een kant-en-klaar pakket vol biologisch gekweekte, inheemse planten. Daarmee gaan we hittestress tegen, kan de bodem weer regenwater opnemen en geven we plant en dier een thuis. Met Tuiny Forest laten we de tuinen in Nederland weer bruisen van het leven.

Waarom inheems?

Inheemse planten hebben zich na de laatste ijstijd spontaan in Nederland gevestigd en hebben zich helemaal aangepast aan de omstandigheden in ons land. Ze zijn beter bestand tegen ziektes en trekken meer bijen, vlinders, vogels en insecten aan dan exotische planten. Hoe meer inheemse soorten we planten, hoe beter dat is voor de biodiversiteit! Lees meer over inheems

Partners

SprinklrSprinklr Logo

Soms heb je op een eerste date meteen die klik. Zo was het ook tussen IVN en Sprinklr. De groene plantenwinkel uit Amsterdam wil net als IVN meer biodiversiteit in Nederland. En meer groen om mensen heen. Het idee van een microbos bij mensen thuis zagen ze bij Sprinklr dus wel zitten. Sprinklr verkoopt duurzame en biologisch gekweekte planten, zowel voor in de huiskamer als voor buiten.

ASN Bankasn logo

IVN Natuureducatie en ASN Bank gaan samenwerken in een meerjarig partnership. Via het thema 'Natuur in de Buurt' werkt ASN Bank mee aan onder andere de doorontwikkeling van Tiny Forests, tegels in groen veranderen en natuurinclusief bouwen. Met bewoners en gemeenten zorgen we voor een groene, gezonde en sociale buurt. Samen laten we méér mensen méér natuur in hun hart sluiten.