Over Tuiny Forest

Update januari 2021- Eind december 2020 is de campagne Tuiny Forest afgerond. De pakketten die besteld zijn in 2020 worden nog uitgeleverd in maart 2021. We verwachten in het najaar van 2021 weer een nieuwe Tuiny Forest campagne.

Het Tuiny Forest pakket van Sprinklr bestaat uit:

• inheemse boompjes (5x)
  • struiken (5x)
  • kruidenmix met 27 soorten inheemse kruiden

• een zakje ‘Bodemliefde’ (speciale grondverbeteraar voor in de tuin)

• inheemse Bomenwaaier, met de bomen en struiken van Nederland

• IVN-Natuuracademie training ‘Tuiny Forest’

• handleiding aanleg Tuiny Forest

• Tuiny Forest helpdesk support

We hebben alleen bomen in het pakket gestopt die goed tegen snoeien en toppen kunnen. Op deze manier kan je jouw Tuiny Forest zo hoog laten groeien als jij zelf wilt. Je het Tuiny Forest als een dichte gemengde haag onderhouden, maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om enkele bomen uit te laten groeien voor extra schaduw en hoogte.

De boompjes en struiken zijn bij aankomst al 60-90 centimeter groot, zodat je al tijdens het eerste groeiseizoen het effect ziet. Daarnaast hebben we een stap-voor-stap plantinstructie voor je gemaakt en krijg je een zakje ‘bodemliefde’ bodembooster mee Zo krijgen de planten een goede start. Je tuin natuurvriendelijk maken was nog nooit zo makkelijk en leuk!

Waarom doen we dit?

Hittestress, waterberging en droogte zijn een steeds grotere uitdaging. Veel van onze wilde planten en dieren hebben het niet makkelijk, zeker niet in de stad. Maar als je alle tuinen bij elkaar optelt, heb je het grootste natuurpark van Nederland! Stel je voor dat we die tuinen wat groener kunnen maken met een kant-en-klaar pakket vol gifvrije inheemse planten! Daarmee gaan we hittestress tegen, kan de bodem weer regenwater opnemen en geven we plant en dier een thuis. Met Tuiny Forest laten we de tuinen in Nederland weer bruisen van het leven.

Waarom inheems?

Inheemse planten hebben zich na de laatste ijstijd spontaan in Nederland gevestigd en hebben zich helemaal aangepast aan de omstandigheden in ons land. Ze zijn beter bestand tegen ziektes en trekken meer bijen, vlinders, vogels en insecten aan dan exotische planten. Hoe meer inheemse soorten we planten, hoe beter dat is voor de biodiversiteit! Lees hier meer over de kracht van inheemse planten.

Partners

SprinklrSprinklr Logo

Soms heb je op een eerste date meteen die klik. Zo was het ook tussen IVN en Sprinklr. De groene plantenwinkel uit Amsterdam wil net als IVN meer biodiversiteit in Nederland. En meer groen om mensen heen. Het idee van een microbos bij mensen thuis zagen ze bij Sprinklr dus wel zitten. Sprinklr verkoopt duurzaam gekweekte planten, zowel voor in de huiskamer als voor buiten.

ASN Bank

asn logoIVN Natuureducatie en ASN Bank werken samen in een meerjarig partnership. Via het thema 'Natuur in de Buurt' van IVN werkt ASN Bank mee aan onder andere de doorontwikkeling van Tiny Forests, Tuiny Forests en natuurinclusief bouwen. Met bewoners en gemeenten zorgen we voor een groene, gezonde en sociale buurt. Samen laten we méér mensen méér natuur in hun hart sluiten.