Recreanten ontdekken nachtvlinders op de camping

Zuid-Holland 19 juli 2022

Het is 22:30 uur op een vrijdagavond. Het is nog redelijk licht buiten, maar op de parkeerplaats beschijnt een sterke lamp een groot wit doek. Om de installatie heen staan en zitten zo’n 30 personen, van jong tot oud. Ze staren naar het doek, op jacht naar beweging. En dan, als de meeste even de aandacht verliezen, ineens een roep: “ik zie er één!”

Van stippelmot tot klein avondrood

Zo ging het er afgelopen vrijdag 15 juli aan toe op de parkeerplaats van Camping Zuidduinen. Vrijwilligers van de vlinderwerkgroep van IVN Alphen aan den Rijn waren afgereisd naar Katwijk om gasten van de camping mee te nemen in de wereld van de nachtvlinders. Een wit doek en een speciale lamp trekken nachtvlinders aan, waardoor je ze vervolgens uitstekend kunt bewonderen.

Nachtvlinderactiviteit Camping ZuidduinenMet meer dan 30 deelnemers bleek het een enorm succes! Een grote julikever zorgde vroeg op de avond al voor een prachtige beleving. Hoewel de nachtvlinders op zich lieten wachten tot het buiten echt donker werd, was er onder de deelnemers veel nieuwsgierigheid en enthousiasme. Eenmaal donker was er veel te zien: stippelmotten, bladrollers en kleine beren vlogen op en aan.

Voor de IVN’ers was het ook een bijzondere avond, want het klein avondrood, een vrij kleine pijlstaart met rozerode en geelbruine vleugels, is in Alphen vrijwel nooit te zien, maar was hier in grote aantallen te aanschouwen. Niet alle nachtvlinders waren helemaal op naam te brengen, maar dat maakte ook helemaal niets uit. De grote diversiteit aan nachtvlinders en het ontdekken van deze vaak onzichtbare dieren was een prachtige belevenis, vind ook één van de gasten: “Dank voor deze bijzondere experience!” Dat ruikt naar meer!

Nachtvlinderactiviteit Camping Zuidduinen

Natuurbeleving bij recreatieondernemers

Dit was de eerste activiteit in een pilot waarin we de mogelijkheden onderzoeken van natuurbelevingsactiviteiten bij recreatieondernemers. Samen met ondernemers, IVN’ers en andere natuurliefhebbers willen we zo steeds meer mensen trakteren op een bijzondere natuurbeleving en hen bewust maken van het prachtige landschap waarin ze recreëren. Vrijdag 2 september vindt een tweede pilotactiviteit plaats bij Vakantiepark Koningshof in Katwijk.

We zijn nog op zoek naar enthousiaste vrijwilligers om dergelijke activiteiten te begeleiden bij recreatieondernemers. Lijkt dat je leuk of wil je meer weten? Neem dan contact op met projectleider Dylan Haanappel via d.haanappel@ivn.nl