Natuurles: Strandvondsten

Mossel- en oesterschelpen, eikapsels en zee-egels: het strand ligt vol verrassingen. Waar komen deze vandaan? Elke strandvondst heeft zijn eigen verhaal. Tussen al dat moois ligt ook regelmatig iets onnatuurlijks: afval. Dopjes, touwtjes en stukjes verpakking – spullen die hier niet thuishoren, maar wel invloed hebben op het leven in de zee. Leer herkennen wat je vindt en ga zelf aan de slag met een plastic challenge! De les maakt deel uit van de Lessenbundel Zuid-Hollandse Natuur.

Onderwerp: strandvondsten, (zwerf)afval 
Groep: 5,6,7,8 
Sluit aan bij kerndoel: 40, 41 
Sluit aan bij thema: natuur, leven, zee, water, duurzaamheid, afval 
Sluit aan bij verhaallijn:  Duinen, stranden en zoute waterrand; 
Vak: natuur en techniek, taal, rekenen 
Tijdsduur: 15-30 min, 90 min, 15-30 min, 
Totale tijdsduur:  150 minuten  

Opbouw natuurles

 

Introductie
15-30 minuten 
De leerlingen brainstormen over welke dingen je kunt vinden op het strand en kijken daarna een filmpje over strandvondsten.  
Opdracht 1
90 minuten 
De leerlingen kiezen één strandvondst uit en maken daar een vlog over.  
Opdracht 2
15-30 minuten 
De leerlingen doen een plastic-challenge die bestaat uit twee opdrachten: neem een week lang geen wegwerpplastic mee naar school en verzamel het meeste (zwerf)afval. Bij beide opdrachten zijn punten te behalen en aan het einde is er een prijs te verdienen. 
Voorbereiding 
  1. Neem de lesbrief door en bedenk welke opdracht(en) je wilt uitvoeren. 
  2. Bekijk van tevoren het kennisfilmpje en het opdrachtfilmpje en lees de achtergrondinformatie. 
  3. Verzamel de materialen. 
  4. Vraag de leerlingen om strandvondsten mee te nemen of verzamel deze zelf. 

 

 

Benodigd materiaal