Natuurles: het weer

Natuurles

Het weer, daar hebben we elke dag mee te maken. Maar hoe komt het dat het weer steeds verandert en waar komt die regen toch vandaan? 

Onderwerp:  weer, klimaat, regen  
Groep: 5,6,7,8 
Sluit aan bij kerndoel: 42, 43 
Sluit aan bij thema: klimaat, herfst, onderzoek, water 
Sluit aan bij verhaallijn: Strand & duin(bos), Stadsnatuur, Weide, veen & moeras
Vak: natuur en techniek, rekenen  
Tijdsduur: 3 lessen van 30 min
Totale tijdsduur:  90 minuten  

Plas met waterlelies, omringd door hoge grassen en bomen onder een bewolkte hemel.

Opbouw natuurles

Introductie
30 minuten 
Je checkt de voorkennis van de leerlingen met een aantal stellingen. Daarna kijken de leerlingen het kennisfilmpje.  
Opdracht 1
30 minuten + elke dag enkele minuten 
De leerlingen kijken een opdrachtfilmpje en maken een eigen regenmeter om het weer te volgen. Zij volgen een week lang het weer op het plein in een weerlogboek.  
Opdracht 2
30 minuten 
De leerlingen doen een experiment waarin zij wolkvorming nabootsen in een jampotje.  
Voorbereiding 
  1. Neem de lesbrief door en bedenk welke opdracht(en) je wilt uitvoeren.  
  2. Bekijk van tevoren het kennisfilmpje en het opdrachtfilmpje. 
  3. Verzamel de materialen. Let op: voor de regenmeters heb je plastic flesjes nodig en kiezels, knikkers of zand om de flesjes te verzwaren.  

Benodigd materiaal

Deel deze pagina