Veelgestelde vragen

We willen ons schoolplein vergroenen

Heb je een vraag over het vergroenen van je schoolplein? We helpen je hieronder graag verder. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via i.mostert@ivn.nl.

Algemeen

Wat is een groen schoolplein?
  • Een groen schoolplein biedt een rijk speel- en leerlandschap waar ruimte is voor spelende kinderen én de natuur.
  • Bij het ontwerp, de aanleg en het onderhoud zijn kinderen, ouders en leerkrachten betrokken.
  • Een deel van de oppervlakte is onverhard en bestaat uit bijvoorbeeld gras, aarde, zand of houtsnippers.
  • Het plein biedt plek voor rust, natuurbeleving, creatieve vormen van spel en avontuurlijk bewegen.
  • Het gebruik van de buitenruimte is geïntegreerd in het lesprogramma.
Hoe kan ik mijn schoolplein vergroenen?

Met een stappenplan helpen we scholen naar een groen schoolplein. Lees in dit stappenplan hoe je van een betegeld schoolplein een groeiend en bloeiend plein maakt. Zo halen we ideeën op bij de leerlingen door op inspiratie-expeditie te gaan naar een groene plek, brainstormen we met de leerkrachten en stimuleren we buurtparticipatie. Samen met het team, de leerlingen en de buurt kom je tot een ontwerp waar iedereen zich eigenaar van voelt. Daarnaast wordt een buitenlestraining gegeven om goed gebruik te kunnen maken van de groene buitenruimte.

Hoe krijg ik mijn collega’s ook enthousiast over een groen schoolplein?

Betrokkenheid en draagvlak van het onderwijsteam is belangrijk om het groene schoolplein tot een succes te maken. Leerkrachten kunnen meedenken over wat leerlingen nodig hebben en zien waar mogelijkheden en kansen liggen om leerlingen leerervaringen te laten op doen of een gezonde ontwikkeling door te laten maken. Zo kun je vooraf het ontwerp aanpassen aan de wensen van het onderwijsteam, zowel voor het plein als speelruimte en als buitenlokaal. Maak met het team ook afspraken over hoe je het plein daadwerkelijk gaat gebruiken. Een groen schoolplein heeft veel voordelen voor de leerlingen, leerkrachten en het milieu. Op [[link website groene revolutie]] vind je veel onderzoek naar de positieve effecten van groene schoolpleinen om collega’s te helpen overtuigen van het belang.

Wat kost een groen schoolplein?

Als je een groen schoolplein laat ontwerpen en aanleggen, is een budget voor de aanleg van €30.000 tot €50.000 een goed begin. Vergeet niet dat er jaarlijks kosten bijkomen voor het beheer en onderhoud van het plein. Er zijn allerlei manieren om de financiering voor het schoolplein rond te krijgen. Misschien heb je al subsidie van gemeente of provincie ontvangen, maar je kunt ook zelf inzamelacties bedenken en/of fondsen aanvragen.

Aanmelden subsidieregeling

Welke subsidie is er beschikbaar voor het aanleggen van een groen schoolplein?

Houd de website en de kanalen van IVN in de gaten voor berichten over regelingen rondom het vergroenen van schoolpleinen. Hier staan ook de voorwaarden in waar een school aan moet voldoen om in aanmerking te komen. Hierop wordt ook vermeld wanneer je je school kunt aanmelden. Je wordt gevraagd een aanmeldformulier met de plannen voor het schoolplein in te vullen.

Hulp nodig bij het aanvragen van fondsen? Lees dan deze handige tips.

Selectie

Hoe vindt de selectie plaats?

De selectie van scholen vindt plaats op basis van criteria over de wijk (e.g. mate van versteendheid en SES-score) en motivatie van de school.

Waarom maken we een selectie in scholen?

Bij het vergroenen van een schoolplein komt veel kijken. Daarom vinden wij het belangrijk om een kleiner aantal scholen op kwalitatief hoogwaardige manier te vergroenen om zo blijvende impact te kunnen maken.

Ik ben niet geselecteerd. Kan ik mij nog een keer aanmelden?

We willen samen zo veel mogelijk schoolpleinen vergroenen. Daarom moedigen we je aan om je opnieuw aan te melden.

Vergroening

Hoe ziet het vergroeningstraject eruit?

Bekijk het stappenplan op onze website.

Waarom is participatie onderdeel van het proces?

Om het draagvlak van de plannen voor het groene plein te vergroten, is het van belang dat zo veel mogelijk belanghebbenden participeren in deze plannen. Denk aan leerlingen, het leerkrachtenteam, ouders en buurtbewoners. Door samen na te denken over het ontwerp en gebruik, wordt het een plek waar iedereen eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor voelt.

Waarom organiseren we een visie-gesprek met het schoolteam?

Onze ervaring is dat het ontwikkelen en écht gebruiken van het groene schoolplein in het lesaanbod een cultuuromslag is. Om alle collega’s te enthousiasmeren en mee te krijgen in de waarde en het belang van het groene schoolplein, is het belangrijk om een gezamenlijke visie te ontwikkelen. Hiermee weten de leerkrachten waar ze het voor doen en wat er bij komt kijken. Risicovol spel is bijvoorbeeld anders op een groen plein. Met een gedragen visie weten de leerkrachten waarom ze bepaalde keuzes maken.

Waarom organiseren we een buitenlestraining voor leerkrachten?

Tijdens de training gaan we in op het belang van buitenles, we ervaren een aantal buitenlessen en de leerkrachten gaan aan de slag om zelf een buitenles te ontwerpen. Dit alles dient ter inspiratie van de inrichting en het gebruik van jullie groene schoolplein. Het doel is om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de groene buitenruimte en handvatten te geven voor het buiten lesgeven.

De school heeft al participatie gedaan en er ligt al een ontwerp. Moeten we dan nog steeds het hele traject volgen?

We hebben het traject vormgegeven op basis van jarenlange ervaring met het vergroenen van schoolpleinen. We merken dat scholen soms heel snel willen gaan en dan voorbij gaan aan de input van belangrijke doelgroepen zoals de leerlingen, leerkrachten en buurtbewoners. Hoe betrek je hen er écht bij en hoe zorg je ervoor dat iedereen zich straks eigenaar voelt? Rond die vragen hebben we onze begeleiding vormgegeven en daarom vinden we het belangrijk. Je kunt met de procesbegeleider in gesprek over eventueel maatwerk, maar de ervaring leert dat de onderdelen van de begeleiding heel waardevol worden gevonden, ook als er al een ontwerp ligt.

Zie ook de voorwaarden van de subsidieregeling.

Onze school heeft onderdelen uit het traject al zelf uitgevoerd. Kan het traject aangepast worden?
We vinden het belangrijk om het proces aan te laten sluiten op de behoeften van de school. Participatie is een belangrijk onderdeel van de vergroening van het plein. Neem gebruikers en betrokkenen mee in het ontwikkelproces van het schoolplein. Vertel ze waarom je een
groen plein wilt, en vooral laat iedereen meedenken! Zo creëer je draagvlak, eigenaarschap en wellicht zelfs zorgdragers voor het plein! Hoe dat gedaan wordt kan per school anders zijn.
Kan ik mijn schoolplein ook vergroenen met een klein budget?

Als je echt iets wilt op je nieuwe schoolplein gaat het geld kosten. Elk schoolplein is anders, maar in onze ervaring kost het minimaal €30.000. Hoe vollediger je het proces wilt aanpakken en het plein wilt veranderen, hoe meer geld het kost. Deze €30.000 is dan alleen nog voor de aanleg aan materialen en uitvoer en niet voor het participatieproces en ontwerpproces, buitenlestrainingen, etc. Er zijn allerlei manieren om de financiering voor het schoolplein rond te krijgen. Misschien heb je al subsidie van gemeente of provincie ontvangen, maar je kan meer doen.

Bodemonderzoek

Wat kost een bodemonderzoek?

Dit verschilt per locatie. In Zuid-Holland is er afhankelijk van de subsidie een bedrag begroot voor het bodemonderzoek. Dit geld is niet te gebruiken voor andere posten. In onze ervaring kost het bodemonderzoek tussen de €2500 en €5000.

Ontwerp

Hoe selecteer ik een ontwerper/hovenier?

Het is van belang om een ontwerper te kiezen die ervaring heeft met de aanleg van Groene Schoolpleinen en ook het participatietraject kan begeleiden. We bieden een lijstje in het stappenplan met hoveniers en ontwerpers met wie wij goede ervaringen hebben.

IVN heeft een aantal voorkeurshoveniers die wij ook een opleiding hebben geboden. Zij hebben ervaring met het aanleggen van een groen schoolplein. Dat is wezenlijk iets anders dan groen toepassen/aanleggen. De scholen zijn niet verplicht om de lijst met hoveniers aan te houden, maar wij adviseren dat wel zeker. Bij een bekende hovenier kan ook vermenging van belangen ontstaan wat kan leiden tot conflicten.

Waarom worden inheemse planten geadviseerd?

Inheemse planten bieden verschillende voordelen. Ze zijn bijvoorbeeld aantrekkelijker voor dieren en insecten dan soorten die van oorsprong niet in Nederland voorkomen (exoten). Veel soorten hebben zich zelfs aangepast aan bepaalde planten en zijn hiervan afhankelijk voor bijvoorbeeld de voortplanting. Inheemse planten zijn ook vaak beter bestand tegen ons klimaat.

Welke planten zijn onderhoudsvriendelijk?

Voor de delen van het plein waar je veel speeldruk verwacht, moet je werken met robuuste soorten die wel tegen een stootje kunnen. Rozemarijnwilg is bijvoorbeeld een struik die goed tegen een stootje kan. En een meerstammige hazelaar groeit in een paar jaar uit tot een fijne speelstruik, die snel de vorm van een soort hut aanneemt. Overleg met een hovenier welke soorten zich hier nog meer voor lenen.

Waarom valt kunstgras niet onder de voorwaarden?

Kunstgras draagt niet bij aan de biodiversiteit. Daarnaast kan kunstgras erg heet worden wanneer de zon erop staat, zo creeëer je hittestress op het schoolplein. Dit willen we op een groen schoolplein juist tegengaan. Wanneer kunstgras vergaat, komt er plastic in de natuur terecht. Wij dragen daarom niet bij aan de aanleg van kunstgras.

Wat houdt een risico-analyse in?

In een risicoanalyse worden de risico’s van elementen op het plein afgewogen tegen de leeropbrengst en het speelplezier.

Waarom staan er geen speeltoestellen in jullie voorbeelden?

Speeltoestellen dragen niet bij aan de vergroening van het schoolplein, zeker niet wanneer deze toestellen van kunststof zijn gemaakt. Daarnaast hangt er vaak een hoog prijskaartje aan de speeltoestellen. Klimbomen, boomstammen en reliëf op het plein dagen de leerlingen ook uit tot bewegen. Wij denken graag mee over alternatieven voor speeltoestellen.

Wat kan de school zelf verder nog doen?

De ogen en oren open houden voor mooie kansen! Soms worden er in de buurt gratis bomen of struiken weggegeven. Of zijn er vrijwilligers op zoek naar nieuwe klussen. Of sluit jullie behoefte misschien aan bij de stage-wensen van een praktijkschool in de buurt? Een groen schoolplein is altijd in ontwikkeling. Door om je heen te blijven kijken, kun je het in alle fases steeds mooier maken.

Gebruik

Ouders willen niet dat kleding van leerlingen vies worden. Hoe gaan we daar mee om?

Door ouders vanaf het begin mee te nemen in de visie en het ontwerp, snappen zij vaak beter waarom er wordt gekozen voor een groen schoolplein en wat de voordelen zijn voor hun kinderen. Ouders kunnen verder aangemoedigd worden om hun kinderen kleding aan te laten trekken die vies mag worden of laarzen mee te geven naar school.

Ik ben bang dat de school vol zand komt te liggen. Hoe gaan we daarmee om?

Zand in de school kun je nooit helemaal voorkomen. Er zijn wel maatregelen die je kunt nemen om het zand te verminderen. Je kunt de inloopmatten verlengen, zodat er meer ruimte is om het zand kwijt te raken. Je kunt er voor kiezen om looproosters te installeren waarop de leerlingen het zand uit hun schoenen kunnen stampen. Dat de leerlingen voor het naar binnen gaan allemaal even goed stampen helpt natuurlijk ook. Sommige scholen kiezen ervoor om laarzen te dragen buiten en die bij de deur uit te doen.

Hoe gaan we om met risico’s op het schoolplein?

Kinderen moeten zelf de risico’s kunnen overzien, zodat het geen gevaar wordt voor een kind. In het visie-gesprek met het schoolteam gaan we in op de gezamenlijke visie, waarbij risicovol spel onderdeel is van een groen schoolplein. De onderdelen zoals een wadi hebben een pedagogische waarde. Kinderen leren omgaan met risico’s is erg waardevol. Je kunt de leerlingen leren dat ze na het met regenwater spelen hun handen wassen.

Buurtparticipatie

Wat is buurtparticipatie en waarom is dit belangrijk?

Buurtparticipatie is de betrokkenheid van de buurt bij het ontwerp én gebruik van het schoolplein. Denk aan meetekenen voor een ontwerp, feedback geven op een eerste ontwerp, of sparren voor aanvullingen (bijv. een picknicktafel voor een buurtbarbecue). Door de buurt in een vroege fase te betrekken, vergroot je het eigenaarschap van de buurt zodat zij ook zorg dragen voor het plein. Het is immers ook hún plein. Vertel ze waarom je een groen plein wilt, en vooral: laat iedereen meedenken!

Hoe kan ik bewoners betrekken bij het gebruik en onderhoud van het groene schoolplein?

Organiseer bijvoorbeeld een bijeenkomst voor de buurt waarin iedereen kan meedenken over het ontwerp. Voor het onderhoud van het groene plein kunnen middagen georganiseerd worden waarbij gezamenlijk de handen uit de mouwen gestoken wordt en koffie en thee klaar staat. Buurtbewoners kunnen ook onderdeel worden van de tuingroep of  het ‘groene schoolpleinteam’.

We zijn bang voor overlast als we het hek weglaten. Hoe gaan we daarmee om?

Door de buurt, maar ook welzijnswerk en jongerenorganisaties vanaf het begin te betrekken, kun je samen nadenken over hoe je het plein mooi en veilig houdt. Er is helaas geen hapklare oplossing voor het omgaan met eventuele overlast, dat is altijd weer maatwerk. We hebben voorbeelden waarbij het in gesprek gaan met de overlastgevers soelaas bood, of het plaatsen van een prullenbak. Het kan dus soms met kleine ingrepen al verbeteren.

Zijn hulpdiensten nog in staat de school te bereiken?

Als je hierover twijfelt kan je het ontwerp voorleggen bij hulpdiensten en vragen of plein nog toegankelijk en veilig te bereiken is.

Is een groen schoolplein niet een stuk gevaarlijker?

Kinderen zijn leergierig, ze willen ontdekken en verleggen hun grenzen. Tijdens het spelen leren ze risico’s inschatten en keuzes maken. Het aangaan van en omgaan met risico’s draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Risicovol spel bewust begeleiden kan kinderen de ruimte geven om te experimenteren. In de publicatie ‘Risicovol spelen op het schoolplein’ van Martin van Rooijen vind je handvatten om dit op een verantwoorde manier te begeleiden. Het is daarnaast gebleken dat er minder ongelukken plaatsvinden op een groen schoolplein omdat kinderen meer bewuste keuzes maken. Wel kan het toezicht houden op een groen schoolplein uitdagender zijn. Door bebossing, heuvels of bijvoorbeeld een kruip-door-sluip-door is een andere aanpak noodzakelijk. De kinderen kunnen op meer plaatsen spelen en zich verstoppen.

We hebben een groen schoolplein, en nu?

Jullie schoolplein is vergroend, gefeliciteerd! Nu kunnen jullie gaan genieten van jullie nieuwe plein, maar wat komt daar allemaal bij kijken?

Onderhoud

Hoe stellen we een onderhoudsplan op?

Een beheer- en onderhoudplan bestaat bij voorkeur uit drie lagen. De eerste laag betreft de kinderen: wat kunnen de leerlingen van de school oppakken samen met hun leerkrachten? De tweede laag is voor ouders of vrijwilligers. Dit zijn de iets grotere taken die bij voorkeur door volwassenen opgepakt moeten worden. De derde laag is het grote beheer, dat door professionals opgepakt wordt. Hiervoor maak je afspraken met de hovenier. Vraag de hovenier ook om mee te denken over de rest van je plan, wie weet heeft hij of zij leuke ideeën!

Kan ik een voorbeeld van een onderhoudsplan krijgen?

Het is belangrijk om vóór de aanleg van het groene schoolplein al na te denken over een beheer- en onderhoudsplan.

Wat doen we met onkruid?

In de eerste periode na het planten zul je zien dat er op allerlei plekken planten opkomen. Op de verkeerde plekken wordt dit gezien als onkruid, omdat dit de groei van de aanplant kan belemmeren. Je wilt het onkruid onder controle houden om je nieuwe aanplant een goede kans te geven. Het verwijderen van het onkruid (vooral in de beginfase) is een taak die mooi met de leerlingen samen kan worden gedaan. Zo creëer je ook weer meer betrokkenheid bij en zorgen voor het schoolplein.

Onkruid is overigens geen specifieke plant of plantengroep. Wij noemen planten onkruid als ze op een plek groeien waar je ze niet wilt hebben. Het zijn vaak inheemse, sterke planten die goed zijn voor de biodiversiteit. Ze kunnen dus ook juist heel belangrijk zijn voor bijvoorbeeld insecten. Zo zijn er allerlei vlinders die hun eitjes leggen in bijvoorbeeld de brandnetelplant. Dus als onkruid niet in de weg staat, dan kun je ze beter laten staan.

Buitenonderwijs

Welke lessen kunnen we buiten geven?
Heel veel lessen kun je ook gewoon buiten doen, als afwisseling voor het leren binnen. In een buitenles kunnen bijvoorbeeld taal-, reken- of spellingdoelen aan bod komen. Hierbij raden we aan om klein te beginnen. Start bijvoorbeeld met automatisering buiten. Het verwerken van de informatie met bewegend leren in de buitenlucht helpt om informatie te laten beklijven. De begripsvorming en de initiële instructie kunnen echter ook buiten! Denk aan een rekenprobleem of het maken van een plattegrond of route. Buiten is natuurlijk ook sterk van meerwaarde voor wereldoriëntatievakken, zoals natuurlessen (planten/dieren herkennen of observeren) of aardrijkskunde (regen meten, schaduwen tekenen). De Buitenlestraining geeft jou als leerkracht praktische handvatten, inspiratie en motivatie om je eigen buitenlessen vorm te geven.
Wil jij (meer) natuurlessen geven? Of zoek je materialen die aansluiten bij de natuurlessen uit de methode op jouw school? Wij helpen je graag op weg met onze lesbrieven en lesmaterialen over allerlei natuuronderwerpen. Zo hebben we bijvoorbeeld de Zuid-Hollandse lessenbundel waar je gratis mee aan de slag kunt.
Hoe gebruiken we het plein bij slecht weer?

Slecht weer lijkt vaak meer voor leerkrachten dan voor leerlingen een beperking te zijn. Jassen aan en gaan! Slecht weer biedt ook leuke mogelijkheden voor lessen over weer, zinken/drijven, wind of modder, en biedt weer nieuwe speel- en ontdekmogelijkheden voor de leerlingen.

Doorontwikkeling

Hoe vergroten we de biodiversiteit op het plein?
Een vergroend schoolplein stimuleert de biodiversiteit zodra het op de juiste manier ingericht wordt, met aandacht voor variatie van planten en bomen en andere natuurlijke elementen. Zo is het schoolplein niet alleen voor kinderen een fijne plek, maar ook voor verschillende planten en dieren.
De Groene Schoolpleinen Evaluatie Tool helpt je om je plein biodivers in te richten.
Welke bewegingsbevorderende onderdelen kunnen we nog toevoegen?

Kijk voor inspiratie in de Groene Schoolpleinen Evaluatie Tool.

Hoe betrekken we de leerlingen bij nieuwe plannen?

Laat leerlingen meedenken over nieuwe plannen voor het schoolplein. De leerlingen zijn de gebruikers van het plein en weten dus goed wat voor hen uitdaging, inspiratie en speelplezier oplevert. Brainstorm met de leerlingen over nieuwe plannen. Ga met de leerlingen op inspiratie expeditie naar een groene plek en doe hier ideeën op. Laat de leerlingen hun ideeën verzamelen in een ontwerp.

Praktische vragen

Hoe financieren we verdere vergroening?

In het stappenplan staan tips voor fondsenwerving.

Hoe organiseren we een onderhoudsdag met ouders?

Een onderhoudsdag is voor ieder plein en iedere school weer anders, maar hier enkele tips:

  • Zorg dat je van tevoren een duidelijk beeld hebt van wat je met de ouders wilt aanpakken.
  • Bepaal hoeveel ouders je nodig hebt en verzamel voldoende materiaal.
  • Zorg dat er een duidelijke instructie is, zodat iedereen weet wat er moet gebeuren.
  • En.. Maak het een gezellige middag! Koffie, thee, koekjes, tijd om ervaringen uit te wisselen. Zo enthousiasmeer en motiveer je steeds meer mensen.