Tuin en moestuin

Stap voor stap leren moestuinieren in Leidsche Rijn

Utrecht 7 december 2023

In de wijk Leidsche Rijn was niet veel te doen op het gebied van natuur, dus nam IVN-er Ineke van Werven het initiatief om daar samen met Utrecht Natuurlijk een cursus ‘Stap voor stap Moestuinieren’ te starten. Al eerder gaf ze deze cursus in andere stadsdelen, met veel plezier en succes. “Actief werven is niet nodig, de cursus stroomt altijd heel snel vol.”

Een natuurliefhebber was Ineke altijd al. In 2006 sloot ze zich aan bij IVN in Zeeland, waar ze naartoe verhuisde. “Ik wilde de omgeving en de mensen leren kennen. De oriëntatiecursus over de streek werkte perfect als een soort inburgeringscursus. Daarna heb ik de natuurgidsencursus gevolgd. Ik ben gaan gidsen bij fort Rammekens. Het leukste vond ik de combinatie van natuur en cultuur, het vertellen van verhalen.”

Dol op tuinieren

Vanuit Zeeland verhuisde Ineke naar een bovenwoning in Amsterdam. De hoofdstad werd vervolgens weer ingeruild voor Utrecht, waar ze kwam te wonen in een huis met tuin. Ineke: “Ik was zo blij dat ik weer een tuin had, ik had het zo gemist. En even verderop is een gemeenschappelijk moestuinencomplex, waar ik regelmatig te vinden ben. Ik ben altijd al dol geweest op tuineren. Ik weet niet van wie ik het heb, ik denk van thuis.”

Natuur verbindt

In Utrecht zette Ineke zich steeds vaker in voor de natuur. Ze geeft sinds 2023 samen met Yvonne van Utrecht Natuurlijk de cursus Stap voor Stap Moestuinieren in Utrecht-Overvecht, waar veel animo voor is. “Toen kwam ik erachter dat in Leidsche Rijn weinig aanbod was op het gebied van natuureducatie. Ik trok Sandra die ik kende van de IVN-klimaatcursus aan haar jasje met de vraag of zij de cursus samen met mij wilde opzetten in deze wijk. Daar was ze wel voor te porren.”

Gedeelde liefde

Sandra en ik organiseren de cursus echt met z’n tweeën. Samen bedenken we hoe het mooier en beter kan. Ik ben met pensioen, maar het voelt alsof ik weer een collega heb, dat is zo leuk. En de deelnemers zijn na 3 lessen echt een groepje geworden. Ze delen de liefde voor het moestuinieren. Een cursist had een tuin bij de Uithof en deed daar hele bijzondere dingen. Niet alles lukte, maar dat hoort er ook bij. Ook als het niet gaat zoals we willen, delen we dat met elkaar. Daar leren we van.”

Vieze handen horen erbij

In drie lessen leren cursisten hoe ze met beperkte middelen een (kleine) moestuin op kunnen zetten en met goed resultaat kunt oogsten, door samen te werken met de natuur. Aan bod komen: inrichten van een moestuin, zaaien, verspenen, uitplanten, factoren die invloed hebben op het groei proces, helpers en plaaggeesten, wisselteelt en de zaaikalender. “Ze nemen hun eigen tuin- of balkongrond mee en kweken zaadjes op. De zaailingen en oogst worden meegenomen. We hebben een ruilkast met groente en fruit. En vieze handen horen erbij.”, zegt Ineke.

Iedereen is welkom

“Onze cursussen zitten zo vol. We krijgen aanmeldingen van buurvrouwen, vrienden, moeders en dochters, medewerkers van een kinderdagverblijf die moestuin- of balkonbakken hebben. En je ziet ook contact ontstaan tussen mensen uit de buurt, dat heeft echt meerwaarde. Daarom willen we het liefst mensen uit de omgeving hebben. Wat je wel ziet, is dat het altijd Hollandse mensen zijn die al iets met natuur hebben, vaak hoger opgeleid. Ik zou het zo leuk vinden als de groep diverser zou zijn. Ook mensen met een andere achtergrond zijn van harte welkom om mee te doen!”

Tips voor andere afdelingen

“Het samenwerken met Utrecht Natuurlijk werkt ontzettend goed. We zetten de cursus op en leiden vrijwilligers op. Als het eenmaal staat, kunnen vrijwilligers ter plekke het overnemen. Wil je als IVN-afdeling ook een cursus moestuinieren opzetten? Dan zou ik willen zeggen: Kom een keer meekijken hoe wij het doen. Van harte welkom!

Meedoen met de volgende cursus? Hou dan de website van IVN Vecht- en Plassengebied in de gaten!