Oostbroeklezing Basiskwaliteit Natuur

In samenwerking met de Groene Bondgenoten organiseert IVN een Oostbroeklezing over Basiskwaliteit Natuur voor groene vrijwilligers in de provincie Utrecht. In het eerste deel van de avond bekijken we de documentaire ‘Het vergeten verleden van Nederland’. Daarna gaan we dieper op de Basiskwaliteit Natuur en hoe we hier aan kunnen bijdragen. Kars Veling, projectleider bij de Vlinderstichting en Groene Bondgenoten begeleidt deze avond.

Overal in Nederland streven we naar een Basiskwaliteit Natuur, ook in agrarische en stedelijke gebieden. Dit betekent dat de natuurlijke soorten die er zouden moeten zijn, er ook daadwerkelijk zijn. Helaas is dat niet altijd het geval. De Groene Bondgenoten willen vrijwilligers ondersteunen om deze basisnatuur te bereiken in hun eigen omgeving, door goed samen te werken met andere vrijwilligers.

Steeds meer mensen letten op de Basiskwaliteit Natuur. Het gaat om het meten van verwachte soorten en of dat voldoende is.  Ook kijken we naar de randvoorwaarden; hoe kunnen we de omgeving aanpassen om de Basiskwaliteit Natuur te verbeteren? Denk aan water- en bodemkwaliteit, of de aanwezigheid van landschapselementen.

Documentaire ‘Het vergeten verleden van Nederland’

De documentaire van Rik van der Linden gaat over wat er thuishoort in een landschap . Hij bespreekt het idee van ‘shifting baselines‘, waarbij elke generatie haar eigen beeld heeft van wat natuur is. Na de film gaan we samen het gesprek aan Basiskwaliteit Natuur en hoe jij als vrijwilliger in Utrecht hierbij kunt helpen.

Laten we samenwerken aan een groenere toekomst! We zien je graag op donderdagavond 23 mei van 19:00 – 21:00 in het Louis Hartlooper Complex in Utrecht.

Aanmelden

Je meld je aan door het onderstaande formulier in te vullen. Er zijn 50 plekken beschikbaar, vol=vol, dus wees er snel bij!

Wat is Basiskwaliteit natuur?

Basiskwaliteit Natuur is het minimale niveau waaraan een omgeving moet voldoen om leefbaar te zijn voor natuur en mens, en om de natuur te herstellen en gezonder te maken. Daarmee maken we de kwaliteit van onze leefomgeving concreet en meetbaar.

Centraal staan de algemene soorten die karakteristiek zijn voor een bepaald landschap, en de condities die daarvoor nodig zijn. Er is sprake van Basiskwaliteit Natuur als die soorten daadwerkelijk algemeen zijn, of dat weer kunnen worden. Daarvoor moeten milieucondities, landschapsinrichting en het beheer op orde zijn. Niet alleen in beschermde natuurgebieden, maar juist ook daarbuiten. Want de biodiversiteit is voor een groot deel afhankelijk van niet-beschermd groen. Het werk dat vrijwilligers hiervoor doen is cruciaal.

Lees meer op www.basiskwaliteitnatuur.nl

De Oostbroeklezingen zijn een samenwerking van IVN provincie Utrecht, Landschap Erfgoed Utrecht, Natuur en Milieufederatie Utrecht, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Utrechts Landschap. Gedurende het jaar worden lezingen georganiseerd voor vrijwilligers die hart hebben voor de Utrechtse natuur.

Aanmelding Oostbroeklezing Basiskwaliteit Natuur

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Ik ontvang graag de provinciale nieuwsbrief van IVN