Scholenchallenge

Groningen 21 september 2023

Jongeren hebben allerlei ideeën over wat zij belangrijk vinden voor hun toekomst. Ook op het gebied van voedsel. Vlak na de zomervakantie organiseert Nationaal Programma Groningen de tweede editie van de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’. Een challenge voor scholieren van technasium-, vmbo- en mbo-scholen in Groningen, Drenthe en Friesland met als thema voedsel. IVN en Jong Leren Eten Fryslân zijn twee van de opdrachtgevers van deze challenge.

De challenge start op 21 en 22 september 2023 met een hackathon; in dertig uur bedenken scholieren verschillende oplossingen voor één van de vijf voedselvraagstukken van verschillende opdrachtgevers. De vraagstukken komen dit keer vanuit het Groninger Zorgakkoord, Hogeschool Van Hall Larenstein, IVN, Jong Leren Eten Fryslân, ITHub, Rijksuniversiteit Groningen & Entrance en Het Kooklokaal/Het Vitalokaal Emmen.

Voedselvraagstukken

• In de zorg is voedsel extra waardevol. De inkoop loopt nu vaak via grote distributeurs en in grote volumes. Hoe krijgen we de productie, inkoop en logistiek meer lokaal en op maat geregeld? (Groninger Zorgakkoord)
  • Hoe kan je spelvormen inzetten om (jonge) mensen bewuster te leren eten? Hoe leer je mensen al jong wat gezond eten is, en hoe groot de ‘footprint’ is van hun eetpatroon? Kan je (jonge) mensen duurzamer voedsel leren eten dat ze nog niet kennen zoals insecten, zeewier en plantaardige eiwitten? (Jong Leren Eten Fryslân, ITHub)
  • De steeds groeiende wereldbevolking vraagt om een steeds groeiende voedselproductie. Hoe kunnen we met minder ruime, meer, of beter voedsel verbouwen in een gezond ecosysteem met voldoende biodiversiteit? Bijvoorbeeld door verticale teelt, voedselbossen of Urban Farming te ontwikkelen, met de technieken die daarbij nodig zijn (Hogeschool Van Hall Larenstein, IVN)
  • De natuur is slim, maar gaan wij er ook slim mee om? Nieuwe technologie is steeds vaker geïnspireerd door de natuur en stuurt op samenwerking met de natuur. Want als we ‘afval’ of ‘reststromen’ leren zien als grondstof, dan kunnen we een veel duurzamer voedselsysteem bouwen (Rijksuniversiteit Groningen & EnTranCe)
  • (Jonge) mensen maken hun eigen keuzes.. maar, is dat zo? Slimme marketing; prijs, product, smaak en influencers spelen -vaak ongemerkt – een rol. Kan je deze of andere middelen inzetten om jongeren te verleiden tot gezonde keuzes? En ze meer bewust te laten kiezen? (Het Kooklokaal/Het Vitalokaal Emmen)

Jongeren Advies Bureaus

IVN Noord heeft ook een eigen programma om jongeren te betrekken bij actuele natuur- en duurzaamheidsvraagstukken: het Jongeren Advies Bureau. Via echte, actuele vragen van bedrijven of overheden praten jongeren in de rol van adviseur mee over hun eigen leefomgeving. Ze doen onderzoek, gaan in dialoog met (lokale) experts, verkennen de situatie en presenteren hun ideeën.

Lees meer over JAB