Biodiversiteit

Tips: Bloeiende natuur, tevreden gasten

Gelderland 23 april 2024

Op 9 april organiseerde IVN Gelderland het inspirerende webinar “Bloeiende natuur, tevreden gasten“. Dit webinar bood praktische tips en inzichten aan recreatieondernemers om hun terras, tuin, hotel- of campingterrein om te toveren tot groene paradijsjes. Niet alleen zal dit je gasten aanspreken, maar het zal ook een boost geven aan de biodiversiteit op jouw terrein!

Steeds meer mensen zoeken tijdens hun vakantie de natuur op voor ontspanning. Ze genieten van natuurverschijnselen die ze in hun dagelijks leven niet altijd zien – van kleurrijke bloemen, vrolijk vogelgezang, of het spotten van wild! Als horecaondernemer kun je op je eigen terrein je gasten een bijzondere natuurervaring bieden. Maar hoe doe je dat?

Sprekers Linda IJmker (IVN Natuureducatie) en Bo Koning (Landschapsbeheer Gelderland) lieten zien hoe jouw terrein aantrekkelijk wordt voor o.a. wilde bijen, vogels, egels, vleermuizen en amfibieën door steeds te kijken naar de 6V’s: Voedsel, Variatie, Voortplanting, Veiligheid, Vocht, en Verbinding. Met behulp van een praktische opdracht in groepjes konden de deelnemers ook veel leren van elkaar. Met het inspiratieboekje en de terreinscan kunnen de deelnemers na afloop concreet zelf aan de slag.

“Wat leuk was dit! Meteen weer enthousiast om nog meer te doen aan natuur op ons park” Aldus een deelnemer. “De voorlichting was top! Ik had nog wel meer willen horen!”

Heb jij het webinar gemist? Geen probleem, hou onze nieuwsbrief in de gaten voor een nieuwe datum. Wil je direct aan de slag, dan delen we hier enkele belangrijke tips.

foto: Vitale Vakantieparken

Creëer een gastvrij thuis voor dieren

Om te beginnen, is het leuk om te weten welke diersoorten er in jouw omgeving voorkomen. Vul je plaatsnaam of buurt in op Waarneming.nl voor een lijst van recent waargenomen soorten. Zorg voor voldoende bloeiende planten, variatie, nestgelegenheid en hoekjes waar dieren zich kunnen verschuilen. Vaak als je je terrein gastvrij maakt voor de ene soort, bijvoorbeeld voor insecten, maak je het ook aantrekkelijk voor andere soorten zoals dieren die insecten eten.

Wil je meer beplanting op jouw terrein?

• Kies planten die de zintuigen prikkelen (geur, kleur) en tevens waarde hebben voor dieren. IVN biedt verschillende plantpakketten aan die voldoen aan de V’s Voedsel, Veiligheid en Variatie, zoals het IVN Bloeipakket, Tuiny Forest, Tuiny Haag en Tuiny Poel.
  • Biologisch gekweekte planten en zaden zijn niet behandeld met gif en dus veilig voor insecten. Kijk of je lokale duurzame kwekers kunt vinden.
  • Geef de biodiversiteit een boost met streekeigen, inheemse beplanting, zeker als je in of naast een Natura2000 gebied zit.
  • Tip: Ben je particuliere eigenaar van een vakantiepark op de Veluwe? Bestel nu met korting het plant-en-klaarpakket van Vitale Vakantieparken. Een pakket met struiken en vaste planten die van nature voorkomen op de Veluwe.

Bijzondere natuurervaring

Daarnaast is natuurbeleving en communicatie essentieel. Meer natuur rondom jouw terras, camping of vakantiehuisje zal ook je gasten aanspreken. Vertel hen wat je doet en waarom, zodat ook zij meer waardering krijgen voor de natuur op en rondom jouw locatie.

Om je op weg te helpen, hebben we enkele handige bronnen verzameld:

• IVN Route app; met de app heb je een natuurgids in je broekzak. Ontdek naast routes ook natuuractiviteiten bij jou in de buurt. Werk samen met een lokale IVN-afdeling en maak je eigen route rondom je bedrijf.
  • IVN webwinkel: Losse materialen & kant-en-klare sets. Van zoekkaarten tot loeppotjes. Van 50 dingen boekje Veluwe tot Vogelmemory.
  • Meer leren over natuur en natuurbeleving? Check de online cursussen van IVN.

Met deze tips en bronnen kun je actief aan de slag om jouw recreatieonderneming te vergroenen en je gasten een onvergetelijke natuurervaring te bieden. Veel succes, en hopelijk zien we je bij een volgende activiteit!