Hoe benut je een groen schoolplein als rijke leeromgeving?

Gelderland 16 augustus 2022

In samenwerking met de Gelderse Natuur- en Milieueduatiecentra biedt IVN Gelderland training, advies en materialen passend bij de onderwijsvisie en methode van jouw school. Ook benieuwd hoe je als school structureel de groene schoolomgeving kunt benutten voor buitenles? Zowel op het vlak van natuureducatie als voor andere vakken? Meld je dan aan voor deze pilot.

Steeds meer scholen hebben het schoolplein omgetoverd tot een groene oase: stenen eruit en groen erin. Goed voor de biodiversiteit en klimaat, maar ook bruikbaar! Het biedt een uitdagende speelomgeving voor kinderen, maar kan ook goed voor het onderwijs worden ingezet. Om de potentie van het groene schoolplein ten volle te benutten zou het schoolplein gezien moeten worden als het verlengde van het klaslokaal.

Groen schoolplein gebruiken als rijke leeromgeving

Hoe kun je als school de groene schoolomgeving structurele benutten voor buitenles? En hoe vergroot je daarmee de kwaliteit van jouw onderwijs? De Gelderse NME-centra bieden training, advies en materialen passend bij jouw onderwijsvisie en methode. Hierbij wordt het schoolteam in zo’n 3 maanden begeleid bij het inbedden van buitenles in het lesprogramma. Daarvoor is een routekaart ontwikkeld waarin o.a. aandacht is voor de huidige situatie, de wensen en worden er praktische handvatten gegeven om de buitenlessen zelf vorm te geven maar ook een plek te geven binnen de onderwijsstructuur van de school.

De opzet van deze begeleiding aan scholen is momenteel in een pilotfase, waardoor we enkele scholen (nagenoeg gratis) gebruik kunnen laten maken van dit aanbod.

Download FolderHet Groene Schoolplein als rijke leeromgeving

Vragen of aanmelden?

Voor vragen óf om je gelijk aan te melden voor deelname aan deze pilot? Stuur een mail aan n.kruizinga@ivn.nl of vraag een NME-centrum bij jou in de buurt.

NME-centra in Gelderland

Natuurcentrum Arnhem, NME Betuwe, NME Overbetuwe, De Hortus Harderwijk, Staring Educatie, Stichting Duurzaam Rivierenland, IVN het Groene Wiel, NME Liemers, NME-Plaza, Lingewaard Natuurlijk, Bezoekerscentrum De Grote Rivieren, Dijkmagazijn Beuningen, De Bastei Nijmegen, NME Culemborg, Stichting Renkums Beekdal, BuitenLokaal (Doetinchem, Oude IJsselstreek, Bronckhorst en Montferland), Ulebelt (Deventer)