Gelderland
Gezondheid
woensdag09nov2022

Buiten vergaderen; hoe pak je dat aan?

Zit jij op je werk veel binnen, te bellen en te vergaderen op kantoor? En kun je wel wat frisse lucht en beweging gebruiken? Plan je (bel)overleg dan eens buiten. Zo pak je het aan!

Wandelvergadering

Velen van ons brengen een groot deel van de werkdag zittend door. Door wandelvergaderingen in te plannen, zorg je voor meer beweging en stimuleer je creativiteit en productiviteit! Hieronder vind je 7 tips: 

Tip 1. Bepaal vooraf of een wandelvergadering past bij het onderwerp en de deelnemers (voor het voeren van vertrouwelijke gesprekken is een openbaar park niet zo geschikt).

Tip 2. Zorg dat je routes weet in de buurt van je werkplek. Verken (bijvoorbeeld tijdens een pauzewandeling) de routes rond je kantoor zodat je ontspannen kunt wandelen zonder routekaart.

Tip 3. Kondig aan dat je gaan wandelen, zodat je collega's zich daarop kunnen voorbereiden (passende kleding en schoenen, zonnebril, zonnebrandcrème, warme das, flesje water mee).

Tip 4. Houd het bij één of enkele agendapunten, zodat notuleren niet nodig is. Spreek afspraken waar nodig onderweg in op je telefoon, of noteer ze direct na afloop van de wandeling.

Tip 5. Heb je toch even een zitplaats nodig om wat stukken door te nemen? Kies een prettige buitenlocatie (in de zon of juist in de schaduw, geen langsrazend verkeer en weinig afleiding) in de buurt van je kantoor met een fijne zitplek zoals een schoon en fijn (picknick)bankje. Neem eventueel een kussentje of een plastic tasje mee om op te zitten.

Tip 6. Evalueer na afloop: wat ging goed, wat kan beter? Niet alleen op inhoud van de vergadering, maar ook hoe men het vond om wandelend te vergaderen: doen daglicht en frisse lucht iets met je energie, concentratie en creativiteit?

Tip 7. Noem het een experiment. Zo maak je het interessant voor anderen om mee te doen, en mag het ook mislukken.

fotoshoot over groene, gezonde werkplekken i.s.m. Festo. Zomer 2022

Belwandeling

Een telefoongesprek kun je zittend aan je bureau voeren, maar ook tijdens een ommetje buiten kantoor. Maak er een gewoonte van wekelijks of dagelijks één telefoongesprek wandelend te doen. Tip: Kies een gesprek waarbij je geen stukken voor je neus hoeft te hebben, en waarbij je na afloop hooguit wat korte aantekeningen hoeft te  maken.
 

De voordelen

Daglicht is gezond. Het zorgt dat je lichaam vitamine D aanmaakt en dat je ’s nachts goed slaapt. Vergader je wandelend? Dan krijg je daar nog eens de positieve effecten van meer lichaamsbeweging bij. Bonus: als je naast elkaar loopt kijk je elkaar minder aan, dat schijnt gunstig te zijn voor lastige gesprekken. Dus strik je veters en wandel weg van de TL-lampen op kantoor. Veel plezier!

Meer weten?

Wil je meer weten over de positieve effecten van natuur op je werk? Bekijk de Groen Werkt Beter pagina of doe mee met de #2uurnatuur Challenge en ontvang challenges, zoekkaarten, natuur- en gezondheidsweetjes en een dagboek om je persoonlijk ervaringen en natuurwaarnemingen vast te leggen.