Beeldverhaal ‘De Tiny Forests van Almere’ Klimaat en duurzaamheid

Item ”Tiny Forest zorgt voor lagere temperatuur in de stad” omroep Flevoland

Flevoland 22 februari 2023
Bron: Omroep Flevoland
“Een Tiny Forest is een grote krachtpatser in de strijd tegen hittestress in de stad.” Dat stellen onderzoekers van de universiteit van Wageningen. De temperatuur in zo’n klein bosje is fors lager dan de temperatuur op straat. Het onderzoek is onder meer gedaan bij een bosje in Almere Poort.Tiny Forest Odytrees is de naam van het bosje in het Cascadepark in Almere Poort. Dit kleine stukje natuurgroen is aangeplant in november 2017. Het begon met kleine boompjes met een lengte van zo’n 80 centimeter. “De meesten staan denk ik op een metertje of vijf of zes, dus dat is een metertje per jaar dat het bos toch groeit,” zegt Daan Bleichrodt van IVN Natuureducatie.
Tot twintig graden koelerBleichrodt is de initiatiefnemer van de Tiny Forests. Inmiddels staan er tien in Almere. Landelijk gaat het om zo’n 300 Tiny Forests. In de afgelopen jaren heeft de Wageningen Universiteit, samen met IVN Natuureducatie, onderzoek gedaan naar het effect van deze groene gebieden. “Op een warme tropische dag kan het in zo’n bos twintig graden koeler zijn dan de temperatuur op straat”, zegt Bleichrodt. Ze meten dan de temperatuur van de bodem. “Qua gevoelstemperatuur merk je dat ook als je het bosje binnenloopt. Dan voelt het gelijk een stuk koeler. Het komt niet alleen door de schaduw, maar ook omdat bomen water verdampen. Die waterdamp koelt de omgeving weer af.”

Alles loopt uitBleichrodt roept op om meer bomen in de stad te planten. Daarin voelt hij zich gesteund door een nieuw internationaal onderzoek dat aantoont dat er te weinig bomen in steden staan, waardoor er te weinig schaduw is. Daardoor neemt de temperatuur in de stad toe. Volgens Bleichrodt merk je dat al in de Tiny Forests. Ondanks dat het half februari is, lopen de struiken al uit. “Je ziet dat de liguster al helemaal is uitgelopen, de meidoorn loopt uit en zelfs een aantal roossoorten zag ik al uitlopen. Dat is ook een gevolg van de klimaatverandering. Dat het allemaal iets eerder uitkomt.”Ook zegt Bleichrodt dat een mini-bosje rijk is aan biodiversiteit. “Dit bosje was één van de meest diverse. 450 verschillende plant- en diersoorten zijn door de vrijwilligers en onderzoekers gevonden.” Daarbij zijn de 600 bomen en planten die vijf jaar geleden zijn aangeplant niet meegerekend.

Bekijk het interview!

Beeldverhaal ‘De Tiny Forests van Almere’ tiny forest ivn flevoland