Natuurleerkracht Lies vertelt over haar natuurlessen

Natuurleerkracht Lies vertelt over haar natuurlessen

IVN 23 november 2021

Als starter in het onderwijs komt er veel op je af, maar natuurjuf Lies laat zich hier niet door weerhouden. Ze neemt haar leerlingen graag mee naar buiten. ‘Een mooie ervaring in de natuur? Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn!’ 

Na het afronden van de Academische Lerarenopleiding in Utrecht, is Lies dit schooljaar gestart als leerkracht in groep 5. Hoewel ze net is begonnen, gebruikt de kersverse juf de omgeving van haar school al volop tijdens de lessen. ‘We hebben bladeren verzameld om mee te knutselen en bodemdiertjes onderzocht,’ vertelt ze enthousiast. Lies is gemotiveerd om haar leerlingen buiten te laten zien hoe mooi en belangrijk de natuur is. ‘Ze moeten beseffen dat de natuur niet van ons is,’ benadrukt ze. ‘Juist in de huidige klimaatcrisis wil ik de leerlingen leren om zorg te dragen voor hun omgeving.’  

Krachtige leeromgeving 

‘Ik heb tijdens mijn studie al gemerkt dat je voor een mooie natuurervaring eigenlijk alleen maar naar buiten hoeft,’ vertelt Lies. ‘De natuur dient zich daar vanzelf aan.’ Buiten ziet ze dat leerlingen zelf aan de slag gaan: ze klimmen in bomen of bouwen een hut. Daar komt geen uitgebreid lesplan aan te pas.  

‘Wij hebben vaak al veel ideeën over verschijnselen in de natuur, maar kinderen kunnen zich er door hun open blik nog over verwonderen,’ legt ze uit. ‘Een meisje kwam bijvoorbeeld naar me toe met een naaktslak op haar hand. Ze vond dit helemaal niet vies. Die verwondering is volgens mij het perfecte aangrijpingspunt voor een leerkracht. Je kunt het verschil maken door de juiste vragen te stellen: Hoe eet die naaktslak die jij daar hebt? En kan het beestje eigenlijk zien? Leerlingen worden nieuwsgierig en gaan beter kijken naar hun omgeving.’  

Obstakels  

Lies denkt dat veel leerkrachten bang zijn om buiten tijd te verliezen. ‘Het geven van doelgerichte natuurlessen vergt meer organisatie,’ geeft Lies toe. ‘Ik kan dat ook niet structureel inplannen, maar om naar buiten te gaan hoef je alleen de letterlijke drempel over. Die simpele ervaring kan ik, als starter, ook makkelijk inplannen en is minstens net zo waardevol.’ 

‘Het zou fantastisch zijn als ik mijn collega’ s op termijn kan enthousiasmeren met mijn visie, zodat er echt een leerlijn voor natuuronderwijs kan worden ontwikkeld,’ zegt ze, ‘maar voor nu moedig ik iedereen vooral aan om gewoon naar buiten te gaan.’ Wanneer ze dit zegt, verschijnt er een glimlach bij Lies. Ze denkt aan haar leerlingen. ‘Daar zal het in ieder geval niet liggen,’ lacht ze. ‘Die staan elke les te trappelen om naar buiten te gaan.’ 

Ben jij ook een natuurleerkracht zoals Lies, of wil jij dit graag worden? Sluit je aan bij onze Groene Revolutie in het onderwijs.

Deel deze pagina