Tuiny producten

Hittestress, waterberging en droogte zijn een steeds grotere uitdaging. Veel van onze wilde planten en dieren hebben het niet makkelijk, zeker niet in de stad. Maar als je alle tuinen bij elkaar optelt, heb je het grootste natuurpark van Nederland!

Stel je voor dat we al die tuinen wat groener maken. Daarmee gaan we hittestress tegen, kan de bodem weer regenwater opnemen en geven we plant en dier een thuis. Jij kunt daar iets aan doen! Super simpel, met een van onze kant-en-klaar pakketten vol inheemse planten. Vergroen jouw tuin met een Tuiny Bloeipakket, Tuiny Forest, Tuiny Poel of Tuiny Haag.

Fotocredits: fotograaf Miriam van den Hoek

Tuiny Forest Vivian

Over Tuiny Forest

Voeg kleur, geur en leven toe aan jouw tuin met een Tuiny Forest, een inheems bos op tuinformaat. Met dit pakket vol planten van eigen bodem leg je in een halve dag een minibos van 6m2 aan. Geschikt voor alle grondsoorten. Een Tuiny Forest is goed tegen hittestress en wateroverlast, goed voor vlinders, vogels en bodemleven. Deze 6m2 wordt dus een ecologisch feest in jouw tuin. Een betere bijdrage aan biodiversiteit kun je niet leveren.

Tuiny Forest water geven vader en zoon

Over Tuiny Haag

Een Tuiny Haag is een kant-en-klaar pakket met 11 inheemse haagplanten en een bodemverbeteraar. Het pakket is inclusief digitale ondersteuning bij aanleg en onderhoud. Het pakket is geschikt om een haag aan te leggen van 2 tot 2,5 meter lang en 50 tot 100 cm breed. Door de planten dicht bij elkaar te planten – een beproefde Japanse methode voor snelle herbebossing – groeit de haag extra snel, en verbetert de kwaliteit van de bodem ook in rap tempo. Op die manier staat er binnen twee jaar een wilde haag in je tuin, waarin vogels en egels bescherming en eten vinden en waar diertjes zich kunnen voortplanten. Hoe meer van dit soort eilandjes door Nederland, hoe meer kans soorten hebben om te overleven.

Tuiny Haag

Over Tuiny Bloeipakket

Geniet vanaf het voorjaar tot aan het najaar van bloemen in jouw tuin. Samen met de biologische tuinplanten webshop Sprinklr hebben we het Tuiny Bloeipakket ontwikkeld om iedere tuin een boost aan biodiversiteit te geven. Het Tuiny Bloeipakket bevat 13 inheemse en biologische planten die zorgen voor een lange bloeiboog van het voorjaar tot het najaar.

Pinksterbloem

Over Tuiny Poel

Met een Tuiny Poel haal jij de waternatuur je tuin in. Je legt binnen een dag een poel met randbeplanting van 2 m2 aan in jouw tuin. Zelfs een kleine tuinpoel is al heel waardevol voor veel dieren en planten. Denk aan amfibieën als de kleine watersalamander, bruine kikker of gewone pad. Daarnaast komen er insecten als libellen, juffers en bijen op af. Ook vogels zijn gek op het water in de tuin. Hier kunnen ze drinken, zich wassen en insecten eten. Goed voor de natuur, maar ook goed voor jou als tuinbezitter. Er is altijd iets te beleven en het is fijner om in je tuin te zijn. Laat jij jouw tuin ook bruisen van het leven?

Tuiny poel close-up

Bekijk de video over het vergroenen van je tuin

Maarten Bruns laat tijdens een rondleiding in zijn eigen Utrechtse stadstuin zien hoe je zèlf voor vergroening kunt zorgen door tegels in de tuin in te ruilen voor groen. Het Tuiny Forest in de video is het resultaat van een Tuiny Forest dat in 2018 is aangeplant.