Jongeren

Afgelopen jaar was het jaar waarin steeds meer meer jongeren zich uitspraken voor het klimaat en duurzaamheid. Het gaat immers om hun toekomst. Er is geen planeet B. IVN betrekt via diverse programma’s jongeren bij de natuur en bij thema's als klimaatverandering en biodiversiteit. In 2019 ontstond er een uniek nieuw initiatief voor jongeren: het Groen Traineeship.

Groen Traineeship

Zes groene organisaties ontwikkelden het Groen Traineeship, voor jongeren tussen de 16 en 30 jaar oud. IVN is penvoerder en werkt samen met Staatsbosbeheer, LandschappenNL, Natuurmonumenten, VBNE, Milieudefensie en SoortenNL. Het Groen Traineeship is één van de proeftuinprojecten van het actieplan Maatschappelijke Diensttijd van het ministerie van VWS en OCW. Jongeren gaan enkele maanden lang één dag in de week aan de slag voor natuur en duurzaamheid in Nederland. Bijvoorbeeld door zeldzame diersoorten te helpen, een overtuigende campagne bedenken om plasticgebruik te verminderen of een Tiny Forest te beheren.

Op 7 september 2019 kwamen ruim 80 jongeren bijeen op de landelijke startdag. Die dag stond in het teken van kennismaken en de jongeren konden diverse trainingen en workshops volgen om skills en kennis te ontwikkelen. De trainees gingen na de startdag aan de slag met opdrachten als: een dorp in Friesland biodivers maken, het ontwikkelen van een klimaatcursus, of oudere vrijwilligers een dagje mee de digitale jungle in nemen. In negen verschillende projecten van de zes deelnemende organisaties zijn 84 trainees aan de slag gegaan.

Groene Traineeships bij IVN

Bij IVN zijn vijf traineeships gestart met gemiddeld acht deelnemers per opdracht. Deze jongeren hebben verschillende activiteiten georganiseerd voor andere jongeren (bijvoorbeeld een natuurwerkdag), voor bestaande groene vrijwilligers (bijvoorbeeld een IVN-afdeling, een online community Duurzaamheid) en voor elkaar (de landelijke dag van het Groen Traineeship).

IVN Jongeren Adviesbureau

Het IVN Jongeren Adviesbureau bereikte in 2019 2500 jongeren, van vmbo tot en met mbo. Met het IVN Jongeren Adviesbureau zoeken jongeren in de rol van adviseur oplossingen voor actuele, lokale vraagstukken op het gebied van natuur en duurzaamheid. Zo raken ze betrokken bij hun eigen leefomgeving. Daarnaast kan de frisse en onbevangen blik van jongeren bestaande denkpatronen binnen organisaties doorbreken.

Biodiversiteit op het bedrijventerrein

Zo gingen in september 2019 circa 30 leerlingen van het Cambium College in Zaltbommel aan de slag met een opdrachtvraag van gemeente Zaltbommel en Bedrijventerrein de Wildeman. Deze leerlingen werden uitgedaagd om met frisse ideeën te komen om biodiversiteit op het grijze, saaie bedrijventerrein te versterken. Gedurende het project zijn de leerlingen fietsend op pad geweest, hebben ze speeddates met ondernemers van het bedrijventerrein gehad om ook de wensen van de bedrijven mee te nemen in hun advies en kregen ze een workshop presentatievaardigheden. In november presenteerden de leerlingen hun creatieve ideeën aan onder meer wethouder Gijs van Leeuwen. Zo kwamen de leerlingen met het idee voor een gezamenlijke moestuin en kas waar werknemers groenten en fruit kunnen verbouwen, voor hun eigen kantine maar ook voor de Voedselbank. Andere ideeën waren: een pluktuin, insectenhotels, drijvende groene eilandjes op het water, groene wandelroutes en groene wanden met klimplanten. Zowel ondernemers als de gemeente waren zeer enthousiast over het project en gaan binnenkort met de leerlingen kijken welke van hun ideeën ook daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden. Dit Jongeren Adviesbureau was het eerste binnen een provinciaal project in het Gelderse Rivierenland, waarbij verschillende scholen met lokale vraagstukken rondom het thema biodiversiteit aan de slag gaan.

Jongeren worden voedselexperts

160 leerlingen (havo 4 en vwo 5) hebben in negen adviesbureaus lesmateriaal ontwikkeld over 'gezond en duurzaam voedsel' voor de brugklas. Dit in opdracht van de Jong Leren Eten makelaars en de gemeente Dokkum. Verschillende restaurants in Dokkum hebben de leerlingen ontvangen om uit te leggen hoe zij omgaan met 'gezond en duurzaam voedsel'. De leerlingen vertelden dat ze zelf ook veel geleerd hebben en dat ze thuis flinke discussies gevoerd hebben met hun ouders. In oktober waren enkele leerlingen op de Jong Leren Eten conferentie in Arnhem over voedselverspilling, om te vertellen over het project.

WoesteLand

Ruimte maken voor zeldzame orchideeën op Schiermonnikoog, of een druppelirrigatiesysteem aanleggen in een Zwitserse wijngaard: WoesteLand zat niet stil in 2019! WoesteLand is de jongerenafdeling van IVN. Al vanaf de jaren ‘60 organiseert deze groep bevlogen tieners en twintigers natuurkampen in binnen en buitenland. Ze doen vrijwilligerswerk op het land van een boer of natuurbeheerder en krijgen in ruil daarvoor een goedkoop of zelf gratis verblijf in een inspirerende omgeving. Samen maken ze van iedere activiteit een leerzame en gezellige ervaring. Niet voor niks schrijven de meeste deelnemers zich jaar in jaar uit opnieuw in voor de activiteiten.

In 2019 organiseerde WoesteLand vier zomerkampen, een winterkamp, zes weekenden, vijf interne activiteiten voor de eigen vrijwilligers en vier promodagen. Afgelopen jaar werd extra ingezet op het opleiden van nieuwe jonge begeleiders voor de kampen en activiteiten. Daarvoor werd er de interne begeleiders-opleiding geprofessionaliseerd en werd een nieuwe begeleidershandleiding geschreven en gepubliceerd. Daarmee staat WoesteLand weer steviger in de schoenen, en zijn vijf nieuwe begeleiders opgeleid.

De IVN Veldhoeve

In een ontginningsboerderij gelegen naast het museumdorp Orvelte in het Drentse landschap ligt het veldwerkcentrum 'De Veldhoeve'. Leerlingen van het voortgezet onderwijs en studenten van educatieve opleidingen onderzoeken op De Veldhoeve de diversiteit in landschappen. Ze maken gebruik van de aanwezige onderzoeksopdrachten en materialen, die erop gericht zijn de leerlingen en studenten hun eigen onderzoek te laten uitvoeren. Dit levert bijzondere onderzoeken op, waarbij de leerlingen en studenten nauwer betrokken raken bij planten en dieren van het Drentse landschap. De locatie werd in 2019 90 keer afgehuurd.

De zakelijke markt weet de Veldhoeve steeds beter te vinden als vergader- of evenementlocatie, en ook intern wordt de locatie volop benut. De Voorjaarslezing van IVN Noord vond plaats in de Veldhoeve, en diverse IVN-afdelingen kwamen langs voor een training of bijvoorbeeld het weekend van de Natuurgidsenopleiding. In het voorjaar zijn een tweetal inspiratiedagen georganiseerd vanuit de thema's Kind & Natuur en Natuur & Gezondheid met in totaal zo’n 150 deelnemers.