Soeslo, het verleden en heden beleven

Soeslo is een klein landgoed in de buurt van Wijthmen, maar wat weten we ervan? We gaan op zoek! Natuurlijk naar cultuur, maar ook naar vogels, planten en hun bestuivers. Het landschap is afwisselend en kleinschalig. We maken een wandeling van ongeveer 2 km.

Op landgoed Soeslo is onlangs een meerstammige Acaciaboom in de vorm van een boomboeket gepland. Leuk om te zien! Dit is een aanplantvorm die je vaker op landgoederen ziet. De vijf bomen zijn klonen van dezelfde boom, met alle dezelfde eigenschappen. De wortels worden in elkaar gevlochten zodat de bomen uiteindelijk één boom vormen, met stammen die iets naar buiten groeien. Net als een bloemenboeket dus. De bomen zijn geplant als herinnering aan de in 2022 overleden ‘bijenkoningin’ Livia Leijsen, een van de initiatiefnemers van de bijenbeweging in Overijssel. Meer informatie over de boomvorm en Livia is de vinden op de website groenbezig.nl.

Deze nieuwe aanplant wordt opgenomen in de wandeling over het landgoed Soelso, vlakbij Wijthmen. Het Landgoed Soeslo is verrassend veelzijdig en er is daarom veel te zien en ook veel te vertellen. Zo zijn er diverse bomen, struiken, rillen en bloemen. Dit trekt  een veelheid aan dieren aan waaronder vogels, insecten, dassen en reeën waarvan we er hopelijk een aantal zullen zien. Wellicht krijgen we ook nog een blik op de bosuil die er zijn habitat heeft.

Komt allen indien mogelijk op de fiets. Parkeren met de auto is mogelijk. We verzamelen naast de parkeerplaats bij Sauna Swoll (niet óp de parkeerplaats) om 14:00 uur. We gaan een wandeling over bospaden maken van ongeveer 2 uur. Trek stevige schoenen of laarzen aan. Leuk om een verrekijker mee te nemen, je weet immers maar nooit… Kinderen zijn van harte welkom.

We vinden het leuk om je op het landgoed te ontmoeten. Tot zondag 9 juni.

09 juni 2024 - 14:00
zondag 09 juni 2024 14:00
Soeslo
Wijthmen
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: De excursie is gratis, maar meteen vrijwillige bijdrage help je ons en de natuur! Geen contant geld bij je? Geen nood, een QR code biedt uitkomst.
  • Aanmelden verplicht: Nee