Wildeplantencursus 2024

LET OP: deze cursussen zijn inmiddels van start gegaan. Voorjaar 2025 start de volgende inschrijving.

Wie?

De cursus is bedoeld voor iedereen die in de natuur is geïnteresseerd en daarnaast meer wil weten over de in de vrije natuur voorkomende planten in Nederland. Men leert niet alleen de naam, maar krijgt ook informatie over de groeiplaats en de relatie van de plant met zijn omgeving.

Verschil beginners en vervolgcursus

De beginners zullen zich vooral buigen over de planten die op dat moment bloeien, de cursisten van de vervolgcursus gaan daar iets dieper op in, proberen deze aan de hand van een flora te determineren en nemen soms ook grassen daarin mee.

Wat?

Wij hebben ervoor gekozen om vooral te leren van de praktijk, vandaar dat de cursus bestaat uit 1 informatieavond, 6 avondexcursies en 4 excursies op de zaterdagochtend.
De beginners gaan op de woensdagavonden, de vervolgcursus is op de dinsdagavond, de zaterdagochtenden zijn voor beide groepen. De groepen bestaan uit maximaal 15 personen.

Hoe?

We gaan met een groep van maximaal 15 personen op zoek naar bloeiende wilde planten. De avondexcursies zijn op verschillende plekken in Zwolle, de adressen worden op tijd bekend gemaakt. Ze starten om 19.00 uur. Deze duren 1½ tot 2 uur. We bezoeken veel verschillende biotopen. De ene keer een park, een andere keer de uiterwaarden van de IJssel, het is telkens anders.

De zaterdagexcursies zijn meestal iets verder en zijn van 9.30 tot ongeveer 12.00 uur. Meestal vertrekken we om 9.00 uur vanaf het Engelse Werk of Kranenburg en carpoolen we naar de bestemming. We proberen om 13.00 uur terug in Zwolle te zijn.

Voor het theoriegedeelte verwijzen we naar de online Basiscursus Flora van het FLORON, die het FLORON voor de cursisten van ons vorig jaar gratis ter beschikking is gesteld, (ter waarde van € 119). Hopelijk gaat dat dit jaar weer lukken. Die cursus bestaat uit 14 online theorielessen, waarbij heel duidelijk alle stappen ter determinatie en families worden uitgelegd.

Ben je enthousiast geworden? Volgend voorjaar communiceren we de nieuwe data. Houde de website en nieuwsbrief in de gaten.

Lokaties

Een aantal leuke locaties om op eigen gelegenheid te bezoeken zijn:

• Struunpad Koekangerveld (alle maanden vanaf begin april erg leuk)
  • Nooterhof
  • De Wieden
  • Vreugderijkerwaard
  • Engelse Werk
  • Landgoed Dickninge
Waar
De Nooterhof
Goertjesweg 3
8013 PA Zwolle
Bezoek website Bekijk op Google Maps
  • Kosten: De kosten zijn: € 25,- voor leden van het IVN of de KNNV, € 40 voor niet-leden.
  • Aanmelden verplicht: Ja