Werkgroep Landschapsonderhoud IVN Zuidwest Veluwezoom

Van half september t/m maart steekt een flinke groep vrijwilligers in de gemeente Renkum tweewekelijks de handen uit de mouwen op zaterdag van 9.30 – 12.30 uur. We werken aan het behoud van heidegebieden, ‘plaggen’ voor de zandhagedis, schonen bospercelen op en helpen bij het onderhoud van een park of landgoed. Wilgen knotten in de Rosandepolder, het Heelsums beekdal en de Jufferswaard is daarnaast een belangrijke (èn geliefde) activiteit.

De wilgentenen vormen vervolgens een gezonde maaltijd voor apen, olifanten en allerlei andere dieren in Burgers’ Zoo.

De werkgroep bestaat uit een kern van ca. 30 vrijwilligers, die regelmatig meewerken. Er zijn ook vrijwilligers, die incidenteel deelnemen: bijv. als een activiteit in hun buurt plaats vindt. Enkele dagen voor elke werkochtend ontvangt iedereen een uitnodiging. Soms wijzigt het programma bijv. door hoog water, weersomstandigheden e.d.

Deelname is vrijblijvend. Als je gelegenheid en zin hebt om mee te werken, dan ga je gewoon naar de activiteit toe: aan- of afmelden is niet nodig. Het is elke keer een verrassing, hoeveel mensen komen opdagen: het gemiddelde ligt tussen 14 a 15.

Tussen de ‘reguliere’ werkochtenden door organiseren we vanaf 2012 een knotactiviteit voor de landelijke natuurwerkdag en vanaf 2016 een uiterwaardenschoonmaak voor de nationale opschoondag. Bij dergelijke grote evenementen willen we wel weten, op hoeveel deelnemers we moeten rekenen i.v.m. de benodigde materialen.

Heb je belangstelling en ben je enthousiast voor deelname aan dergelijke werkochtenden?

Neem dan contact op met één van de coördinatoren :

Albert Smit                            of        Thijs van der Velden

T 06 53 65 89 50                             T 06 23 11 80 23

smit.albert52@gmail.com              mjmvandervelden@kpnplanet.nl.

Voor gereedschap, werkhandschoenen, verzekering, koffie, thee en koek wordt gezorgd. Iedereen vanaf 14 jaar is welkom om mee te helpen; jonger na overleg en onder begeleiding.

Speciale vaardigheden of grote spierballen zijn niet nodig.

Het resultaat is behoud en versterking van de prachtige natuur in de omgeving en daarnaast zorgeloos genieten van een ochtend werken met elkaar in de buitenlucht.

Werkgroep Landschapsonderhoud Werkprogramma 2022-2023