Renkumse Duizendknoopbrigade

In samenwerking met Stichting Landschapsbeheer Gelderland en gemeente Renkum heeft IVN Zuidwest Veluwezoom een werkgroep “Renkumse  Duizendknoopbrigade” opgericht om de Aziatische duizendknopen te bestrijden. Aziatische duizendknopen is een verzamelnaam voor een groep invasieve exoten zoals de Japanse duizendknoop, de Boheemse duizendknoop en de Sachalinse duizendknoop. De duizendknopen zijn exoten (komen niet oorspronkelijk in Nederland voor) en ze zijn invasief (verspreiden zich snel ten koste van de oorspronkelijke plantensoorten). Ze groeien zeer snel met een dicht bladerdek, waardoor andere planten verdwijnen. Ze zorgen ook voor overlast bij de tuinen en wegen omdat ze zo groot zijn en de doorgang belemmeren.

De Renkumse Duizendknoopbrigade is een groep vrijwilligers die in de zomer de duizendknopen bestrijdt. Door wortels uit te graven, putten we de planten uit en voorkomen we verspreiding. Lekker buiten werken, samen aan de slag en samen koffie drinken in de pauze kenmerken dit vrijwilligerswerk. De brigade werkt als groep op een vrijdagmorgen op verschillende locaties in de gemeente Renkum. Daarnaast werken veel leden van de brigade individueel in de eigen buurt zoals in de Beukenlaan in Renkum. In Heveadorp is een groep die regelmatig op dinsdagavond werkt en de duizendknopen daar al bijna heeft verwijderd.
Algemene informatie over de bestrijding van de duizendknoop vind je bij  https://bestrijdingduizendknoop.nl/.
Des te meer mensen meehelpen met de bestrijding van de duizendknopen des te beter. Kom op inwoners meld je aan met een e-mail naar ons. renkumseduizendknoopbrigade@outlook.com
Meld een nieuwe vindplaats van duizendknoop met een mail aan renkumseduizendknoopbrigade@outlook.com. Geef in de mail de locatie zo nauwkeurig mogelijk aan. Bijvoorbeeld Doorwerth, Ridder Robbertlaan tegenover nr 7.