Hoogstamfruit

Foto: Conrad Fink

Landschaponderhoud, Werkgroep Hoogstamfruit

De Raalter hoogstambrigade telt tien vrijwilligers. Ze maken deel uit van een netwerk van brigades die in diverse plaatsen in Overijssel fruitbomen op hoogstam onderhouden. Doel van het onderhoud is om de ‘bongerds’ als cultuurhistorische elementen in het landschap te behouden.

Vroeger konden de bomen voor een deel voorzien in de voedselvoorziening van de eigenaren. Appelrassen als Goudrenet/Schone van Boskoop, Notaris en Groninger Kroon en perenrassen als Gieser Wildeman en Zwijndrechtse wijnpeer zijn (bijna) in vergetelheid geraakt, doordat het fruit vooral uit de supermarkt wordt gehaald. Toch zijn er her en der in Salland nog vele boomgaarden van decennia oud bewaard gebleven. Ze mogen dan aan ‘voedingswaarde’ hebben verloren, voor de natuur zijn ze nog steeds belangrijk. Ze bieden voedsel, schuil- en nestelgelegenheid aan vogels, kleine zoogdieren en insecten.

De werkgroep Landschapsonderhoud van IVN Vereniging voor Natuur- en Milieueducatie trekt er in de winterperiode 1x per maand op uit om hoogstammen te onderhouden. Dat doen ze op verschillende locaties in de gemeente Raalte.

De werkgroep kan altijd versterking gebruiken. Nieuwe leden die (vrijblijvend) in de natuur eens hun handen uit de mouwen willen steken, zijn dan ook van harte welkom. Gepaste werkkleding is raadzaam, voor het gereedschap en de gezelligheid zorgt IVN Raalte. De eigenaar van de bomen neemt de koffie in de pauze en soep na afloop voor zijn rekening.

Neem voor meer informatie contact op met de coördinator van de werkgroep Hoogstamfruit:

Marit Maas
marit.maas@maasenergysystems.nl