Steenuilwerkgroep

Het gebied van IVN Oost-Veluwezoom is gezegend met een flinke populatie steenuilen. De steenuilwerkgroep is actief met activiteiten tot behoud en verbetering van de leefomgeving van deze kleine en charmante uil. Hoewel het best goed gaat met de steenuil heeft hij nog steeds last van vermindering van nestgelegenheid (knotwilgen, schuurtjes) en gebrek aan voedsel. Steenuilen zijn bijzonder plaatstrouw. Zelfs jonge vogels vertonen weinig neigingen om zich meer dan enkele tientallen kilometers te verplaatsen. Steenuilen worden ook buiten de broedtijd vaak in de omgeving van de broedplaatsen gezien.

JaarverslagOp verzoek van agrariërs en andere particulieren kunnen nestkasten geplaatst worden op hun terreinen indien deze geschikt zijn voor de steenuil. In het voorjaar worden de nestkasten gecontroleerd op aanwezigheid van broedparen en eieren. Jonge uiltjes worden door een ervaren ringer geringd en geregistreerd en kunnen zo door de jaren heen worden gevolgd. Dit gebeurt op zodanige wijze en tijdstippen dat de broedsels daar geen nadeel van ondervinden.   De nestkasten worden onderhouden en zo nodig schoongemaakt. Verder zorgt de werkgroep voorlichting en advies over het verbeteren van de leefomgeving van de steenuil.

Het werkgebied strekt uit over de gemeente Rheden naar Leuvenheim en Hall. Met de uilenwerkgroep van Brummen wordt nauw contact gehouden. De werkgroep bestaat uit een tiental leden die in teams de geregistreerde kasten in overleg met de terreineigenaren bezoeken.

Alle informatie over steenuilen is te vinden op www.steenuil.nl en op www.beleefdelente.nl is elk jaar live te volgen hoe het broedseizoen van een steenuil verloopt.

E-mail: steenuilen@ivnoostveluwezoom.nl