Oldenzaal-Losser e.o.
Paddenstoelen
maandag19okt2020

Paddenstoelendag 11 oktober 2020

Begin oktober waren er nog weinig paddenstoelen te zien in het Arboretum. Afblazen? Nee dat was geen optie, de datum was lang tevoren gepland en het persbericht was al de deur uit.

En zie, opeens gaat het flink regenen, de paddenstoelen schieten de grond uit. Prima omstandigheden dus om de paddenstoelen zoektocht te organiseren in het Arboretum op zondag 11 oktober.

Voorgaande jaren organiseerde IVN-Losser deze dag met veel succes. Nu heeft de gidsengroep van het nieuwe IVN Oldenzaal-Losser e.o. deze taak op zich genomen. We krijgen gelukkig goede raad van de oud-organisatoren.

2020-10-11_Paddenstoelenwandeling02Hoeveel paddenstoelen kunnen er eigenlijk staan? Nou, dat kunnen wel meer dan 130 verschillende soorten zijn. Daar moeten dus korte beschrijvingen van komen op A5-formaat die moeten worden geplastificeerd. Wie heeft de benodigde kennis in huis? Dan kom je al snel uit bij Mariska die bereid is de A5-beschrijvingen te maken.

Op de Stakenboer bevestigen vier leden van de gidsengroep bevestigingspinnetjes aan alle beschrijvingen, een waar monnikenwerk.

De paaltjes en de aluminium bevestigingsplaatjes voor de A5-beschrijvingen zijn gelukkig nog aanwezig: die werden door IVN-Losser al vele jaren ingezet. Ze liggen op de vliering van de schuur bij het oude infocentrum in het Arboretum. Wel even zoeken, maar allemaal aanwezig en in goede staat. Het materiaal is nu in orde.

Woensdag 7 oktober gaan deskundigen inventariseren welke paddenstoelen er staan. Dat valt niet tegen, meer dan verwacht. Bij ongeveer 40 stuks kunnen we wel een bordje plaatsen. Vrijdag 9 oktober lopen we weer rond om een klein merkteken met een volgnummer bij de uitgekozen paddenstoelen te plaatsen. Er is ook een filmploeg van

Twente FM om de gang van zaken bij de voorbereiding vast te leggen in een leuk filmpje dat op hun website, YouTube en facebook is te zien.

2020-10-11_Paddenstoelenwandeling03Zondagochtend worden dan de borden bij de paddenstoelen geplaatst en affiches met informatie opgehangen. We zijn precies om 10:00 uur klaar. De eerste bezoekers stromen dan al het Arboretum binnen. Kinderen met kleurige kabouterlaarzen en hun ouders, maar ook veel volwassenen gewapend met camera’s van diverse formaten. Dit gaat zo de hele dag door, af en toe onderbroken door een flinke bui.

Er is van alles te zien: de prachtige Vliegenzwammen (foto 1) bij de ingang lijken in de afgelopen nacht nog een opknapbeurt te hebben gehad; de zeer giftige Groene knolamaniet (foto 3) die je doet huiveren heeft helaas een minder goede nachtrust gehad, hij is vertrapt. Het zeer kleine Oranjegeel trechtertje zie je al snel over het hoofd.

Franjezwammen, de Gewone krulzoom, de Grote molenaar, het Waaiertje, de Stinkende russula (foto 2), de Fopzwam en de Dikrandtonderzwam, allemaal fascinerende verschijningen met dito namen, die zomaar in het gras of op hout staan. Bij elke paddenstoel staat leuke informatie die door veel mensen wordt gelezen.

2020-10-11_Paddenstoelenwandeling04Wat verderop bij de lariksen de Gele ringboleet en van het pad af op een stronk de prachtige Teervlekkenzwam. Als laatste noem ik de Toefige labyrinthzwam (wat een fantastische naam!) omdat hij zo mooi is en omdat hij vlak bij een Hoornaar nest staat.

Nog eentje dan, het minuscule Eikeldopzwammetje dat ijverig zijn best doet om eikeldopjes te recyclen. Oh ja, er staat ook nog de Rupsendoder die de pop van vlinders als voedsel gebruikt.

Als we ’s middags om 16:00 uur terugkomen om de boel op te ruimen is het nog steeds druk.

Kortom een geslaagd evenement en voor herhaling vatbaar.