Bomen en struiken

Column: Bomen

Nuenen 2 mei 2023

Roy van der Velden is coördinator van de vogelwerkgroep van IVN Nuenen. Hij schrijft voor onze nieuwsbrief columns, die ook op de website worden gepubliceerd.

Natuurliefhebbers als jullie weten natuurlijk als geen ander dat het steeds slechter gaat met de natuur. Toch is het opvallend dat de overheid er maar weinig aan probeert te verbeteren en zich vooral laat leiden door de lobby’s en belangen van allerlei boerenorganisaties en grote ondernemingen. Ook op gemeentelijk niveau is weinig oog voor biodiversiteit. Jaren geleden besloot de Gemeente Nuenen dat de planten en struiken uit plantsoenen maar moesten verdwijnen en er beter gras kon worden ingezaaid. Het gevolg laat zich raden. Weg zijn de insecten en vlinders. Verdwenen zijn de nestplaatsen voor vogels.

Met het beleid rondom bomen is het in onze gemeente al net zo treurig gesteld. Als door een storm bomen omvallen, worden deze door de gemeente weggehaald. Terugplanten van een nieuwe boom wordt echter vrijwel niet gedaan. De plek waar een boom stond, wordt bestraat en huppakee, alweer een klein stukje natuur minder in ons dorp. En als er dan een reden is om wel een boom te plaatsen, zoals voor de kerk in Nederwetten, kiest de gemeente geen inheemse soort, maar een exoot. Met als gevolg dat insecten er nog steeds niks aan hebben en de biodiversiteit er niets op vooruit gaat.

Je vraagt je af of er iemand bij de gemeente wel eens bij stil staat hoe belangrijk inheemse boomsoorten voor insecten zijn? Is weleens gekeken naar hoeveel soorten insecten gebruik maken van een boomsoort? Ik zal een paar voorbeelden geven. Een wilg heeft maar liefst 450 insectensoorten die aan de boom verbonden zijn. Voor een zomer- en wintereik ligt dat aantal op 423 en voor de zachte en ruwe berk op 334. Dat maakt dat het terugzetten van bomen een enorme hulp aan de biodiversiteit kan zijn. Alleen moet je dan wel de juiste inheemse boomsoorten kiezen en exoten, die een landschapsarchitect misschien mooier in de omgeving vindt passen, vergeten.

Bomen hebben uiteraard nog veel meer functies. Ze zorgen ervoor dat in onze steeds warmere zomers er meer schaduw is, waardoor het in het dorp minder warm wordt. Het scheelt al snel een graad of twee. Bomen beschermen daarmee onder andere kwetsbare ouderen in de heetste periode van het jaar. Bomen bevorderen de gezondheid omdat zij onder andere fijnstof opnemen, waardoor de lucht schoner wordt. Kortom, bomen zijn belangrijke pijlers in onze leefomgeving.

Ik pleit daarom om meer bomen te planten in onze gemeente. Laten we met zijn allen de gemeente uitdagen om meer biodiversiteit na te streven. En laten we de gemeente daarbij een handje helpen. Mijn voorstel is simpel: ruk een aantal stenen uit je (voor)tuin en plant er een inheemse boom. Laten we met zijn allen van Nuenen de groenste en meest onderscheidende gemeente op het gebied van biodiversiteit maken!