Joukje en Henk dragen na vele jaren het stokje over. Voorstelrondje nieuw bestuur

Noordoostpolder e.o. 20 april 2021

Op 25 maart 2021 om 19.30 vond de Algemene Leden Vergadering (ALV) van dit jaar plaats. Zoals we inmiddels gewend zijn gebeurde dit digitaal. Het was niet zo maar een ALV, Henk Veringa en Joukje van den Berg namen na vele jaren trouwe dienst afscheid als bestuursleden. Als tijdelijke vervangers zijn Olaf Persoon en Gert Jan Kerssies tijdens deze ALV voor de periode van een jaar aangesteld als algemeen bestuur.

Nu denkt u misschien: Wie? Dit kan ik me voorstellen en daarom stellen wij ons hier voor.

Olaf Persoon:

Ik ben 21 jaar oud en woon bij mijn ouders, zusjes en opa en oma aan de domineesweg in Nagele. In 2019 heb ik de mbo studie Toegepaste Biologie afgerond in Emmeloord. Tijdens deze 3 jaar heb ik samen met de klas veel tijd besteed aan het voedselbos in Emmeloord. Momenteel zit ik in Almere op het Aeres waar ik de voltijdopleiding studie Toegepaste biologie volg.

Naast mijn studie werk ik al 2,5 jaar bij de Karwei bouwmarkt in Emmeloord. In mijn vrije uurtjes sport ik graag. Zelfstandig hardlopen of in een meerpersoons roeiboot bij A.S.R.V. Agon. Bij de kleine studenten roeivereniging in Almere vervul ik verschillende taken in verschillende commissies. Ik ben bijvoorbeeld penningmeester bij de Fyli (wedstrijd) commissie en organiseer kleine activiteiten binnen de vereniging. Ook ben ik vrijwilliger bij het Flevolandschap en bij het Voedselbos Emmeloord. In weekenden en of vakanties wandel ik graag meerdere dagen achter elkaar. Met mijn tas volgepakt loop ik zo 100 km in een weekje. Met kleine stukjes neem ik graag de verrekijker en camera mee om vogels, plantjes of landschappen vast te leggen.

Gert Jan Kerssies:

Ik ben 41, geboren, niet getogen maar wel woonachtig te Emmeloord. Bij de gemeente De Ronde Venen ben ik werkzaam als beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening.

Sind een paar jaar ben ik gids op het prachtige Vogeleiland in het Zwartemeer en zo af en toe zit ik een week lang op de Marker Wadden, samen met mijn pa als waddenwacht.

Ondanks dat de NOP me niet helemaal onbekend was dacht ik toen ik hier weer kwam wonen, wat is hier nou te zien kwa natuur? Nou, eigenlijk heel veel. En dat niet alleen, ook nog eens met een bijzonder verhaal, zoals bijvoorbeeld Schokland of het Waterloopbos. In mijn vrije tijd loop ik dan ook vaak rond in deze mooie gebieden. Vaak met een fototoestel in de aanslag om al dat moois vast te leggen.

Wat gaan wij doen?

Samen willen wij ons het komende jaar inzetten om de basis die er dankzij Henk en Joukje ligt verder uit te breiden. We willen ons inzetten om verschillende activiteiten te gaan organiseren. Wat voor activiteiten dat precies zullen zijn weten we nu nog niet, dit is ook sterk afhankelijk van wat geïnteresseerden kunnen betekenen voor IVN Noordoostpolder. Daarnaast willen we IVN NOP ook zichtbaarder maken, zowel online als binnen de Noordoostpolder zelf.

Wij doen dit niet alleen. We krijgen hierbij veel steun van Pien Kruisbrink en Enrico Sloot. We stellen hun ook graag voor.

Pien Kruisbrink:

Ik ben 57 jaar en ben geboren en getogen in Emmeloord. Op mijn 18e ben ik naar Amsterdam vertrokken voor studie. Twintig jaar later was ik weer terug. Ik woon nu al heel wat jaartjes weer in de polder, waar mijn zoon is geboren en intussen ook volwassen is geworden.

Van beroep ben ik docent NT2 en inburgering. NT2 betekent Nederlands als tweede taal. Ik leer anderstaligen, voornamelijk vluchtelingen, de Nederlandse taal. En niet alleen dat. Want ze moeten ook leren hoe ze zich kunnen redden in onze ingewikkelde samenleving. En sommige cursisten moeten nog in ons schrift leren lezen en schrijven. Kortom: leuk en boeiend werk!

In mijn vrije tijd vertoef ik graag in de natuur. Al kun je mij beter niet vragen hoe een plantje of paddenstoel heet, ik vind het erg leuk om een bijdrage te leveren aan IVN. Dit doe ik voornamelijk door het maken van de digitale nieuwsbrief.

Enrico Sloot

Ik ben 49 jaar oud getrouwd, vader van twee kinderen en woonachtig in Emmeloord. Ik ben van jongs af aan geïnteresseerd in de natuur. Enkele jaren geleden werd ik gevraagd om penningmeester bij IVN te worden. In die hoedanigheid ben ik betrokken geraakt bij de opstart van het Voedselbos Emmeloord.

Vogels hebben altijd al mijn belangstelling gehad en in de loop der jaren is deze interesse steeds breder geworden. Het valt mij op dat heel verschillende mensen en organisaties zich met de natuur bezighouden en ik zou het leuk vinden als we erin slagen om op ontspannen en nuttige wijze met een groot aantal van die mensen en organisaties kunnen samenwerken. Daarnaast wil ik de natuur graag zo breed en laagdrempelig mogelijk toegankelijk maken. Het doet mij deugd om zulke grote aantallen mensen met grote diversiteit in leeftijd, interesse, afkomst etc. tegen te komen in en rond het Voedselbos.

Vragen of interesse?

Heeft u interessante ideeën over mogelijke activiteiten? Wilt u weten wat er mogelijk is? Neem gerust contact op met Gert Jan via 06 38745616 of stuur een mail naar: ivnnoordoostpolder@gmail.com