Buitenspeeldag Marknesse

Noordoostpolder e.o. 26 juni 2022

Door de slechte weersvoorspelling werd de buitenspeeldag van 8 juni op veel plaatsen afgelast, maar niet in Marknesse! Ondanks de regenbuien kwamen er nog zo’n 250 kinderen op af. Door corona was de laatste buitenspeeldag maar liefst drie jaar geleden, dus er waren deze keer extra spannende activiteiten georganiseerd van o.a. het leger en de brandweer.

IVN Noordoostpolder was van de partij met een kraam voor de kinderen, waar alles draaide om het onderzoeken van waterdiertjes uit het nabijgelegen kanaal. Zo werden er kikkervisjes, bootsmannetjes, zoetwaterpissebedden, larven van de libelle en lieveheersbeestjes gevangen en bekeken. En, toeval of niet, naast de kraam van IVN Noordoostpolder had Sportvisserij Oost Nederland een aquarium met grotere vissen en waterdieren. Een mooie aanvulling.

IVN-vrijwilligers Enrico Sloot en Olaf Persoon ontvingen rond de 100 kinderen bij de kraam en konden van alles over de waterdiertjes vertellen. Heel interessant, vonden de kinderen en ook veel ouders, al was het voor sommigen ook wel een beetje eng.

De buitenspeeldag is een initiatief van Jantje Beton, en bedoeld als stimulans voor kinderen om meer buiten te spelen.