Paddenstoelen excursie

Nieuwegein-IJsselstein e.o. 2 oktober 2023

Op 1 oktober was er een paddenstoelen excursie van onze paddenstoelen werkgroep op Gunterstein, een mooi oud landgoed langs de Vecht.

Na een lange droge tijd met nauwelijks paddenstoelen had het nu 2 dagen geleden geregend en dat kon je meteen merken. Er waren er alweer heel wat als paddenstoelen uit de grond geschoten.

Daaronder zaten aansprekende soorten als Stekelkop amaniet, Grijze buisjeszwam, Hanekam, Harslakzwam en noem maar op.

De meesten van de werkgroep kijken al jaren naar paddenstoelen, een flink deel volgt nu ook nog een uitgebreide cursus van de Nederlandse Mycologen Vereniging. Al die inspanning betaalt zich goed uit: we hebben 10 tallen soorten gevonden en het grootste deel direct op naam gebracht.

Harslakzwam