Slootjedag 2023

Haaksbergen 9 juli 2023

We hadden geluk het was heel mooi weer zaterdagmorgen. Doordat het veel had geregend was er ook voldoende water in het beekje en de voorde. Ben , Cornelia en Timo en Hermien zetten s’-morgens vroeg de tent op en legden de rugzakken en schepnetten klaar. Jan had wegwijzerbordjes met Nederlands en Oekraine opgehangen. We hadden ook dit keer voor de veiligheid  rood-wit lint om het fietspad af te zetten voor de fietsers.

Op het laatst hadden we toch nog veel aanmeldingen. Waarschijnlijk ook omdat Rond Haaksbergen nog  een keer het krantartikel met nieuwe uitnodigende foto had geplaatst. In 3 tijdvakken waren de kinderen heel enthousiast aan het schepnetvissen.

De kinderen  vingen kikkervisjes  met achterpootjes. Waterschorpioenen, bootsmannetjes met roeipoten en  verschillende libelle-baby’s. We legden uit  dat de waterschorpioen ademhaalt met snorkelstekel en met zijn grijpkaken kikkervisjes pakt en opeet. Heel gauw haalde het kind de waterschorpioen uit de bak en werd  hij in een andere bak gedaan ! Zo die kon geen kikkervisje meer opeten .

Een ander kind redde een blauwe libellejuffer die met het schepnetje in de vlucht geraakt was en nu met natte vleugels in het water lag. De natte libellejuffer mocht op de hand zijn vleugels laten drogen. Maar toen het jongetje de ogen bekeek vond hij de juffer toch wel eng en liet hem vallen. Op een blaadje en tak is de libellejuffer later toch weggevlogen.

Er waren ook Oekraïense kinderen dit keer. Ze deden heel fijn mee. Jan Overbeek had gezorgd voor vertalen van de zoekkaart met beestjes en een uitleg wat je doet met schepnetvissen. En de tolken Isabel en Peter hielpen als er iets verteld moest worden. Super goed geregeld  door Jan. Na afloop kregen de kinderen een beker ranja of water en een koekje. En slootjesbeestjes -zoekkaart en een diploma met libelle-knutsel.  Het was weer een geslaagde morgen.