Modderdag 2023

Haaksbergen 24 juni 2023

Het was een drukke dag bij het IVN-gebouwtje vandaag. Eerst was het modderdag met 14 kinderen en veel moeders en vaders. Jan en Jozef hadden het zand weer mooi op een bult geschept. Wilma , Gabriela en Hermien hielpen morgens met de ontvangst en begeleiding. Aan het eind kwam Bennie Jan nog helpen zand weer wegkruien. Vlot alles weer opgeruimd . Want ‘s-middags was het midzomerfeest met IVN leden en donateurs.

Het was heel gezellig en Maria en Joke hadden voor koek en lekkere soep gezorgd. We hebben ook nog  een rondleiding door de pluktuin gehad door Chris. Jan en Hermien kregen een attentie omdat ze lang IVN lid waren. Jan omdat hij nu niet meer wat kan doen, maar jaren voor onderhoud van IVN-gebouw zorgde en de schoonmaak regelde met een groep vrijwilligers. Hermien was 40 jaar IVN-lid. Het was een gezellige middag.

In de modder spelen: wat een feest!

Ook dit keer waren er Oekraïense kinderen gekomen.  Jan Overbeek liep eerst een rondje met de volwassenen Oekraïense vrouwen door de natuurtuin en ons gebouwtje. Later was hij de begeleider van de kleintjes .  Alle kinderen genoten van het spelen in de zandbult en emmers water. Het werd steeds meer een kliederboel heerlijk vonden ze het . Om er in te graaien en in te lopen met de blote voetjes. In de tuin konden ze bij de  kabouters een loep pakken om een hommel of kikkertje te bekijken of die mooie grote gele bloemen.

Bellenblazen met het zwaard of een bellenblaaspotje ,dat is altijd een succes bij de kinderen. Met een vlinder door de tuin fladderen. Doordat het afgelopen dagen een keer had geregend sprongen er vooral in de achtertuin veel kleine padjes rond in het gras. Ook vaders vonden dat nog leuk om zo’n padje op de hand te hebben.

Op de tuinbank zat een moeder naast de slakkenbak zij hielp de kinderen wie er een slak op de hand wilde hebben om de voelsprieten en oogjes op steeltjes eens goed te bekijken. Ze vertelde dat ze in Oekraïne hele grote slakken hadden zo groot als een vuist. De slakken hadden ook eitjes gelegd in de bak : kleine witte kraaltjes . Sommige kinderen hebben een zonnebloemzaadje in een potje met zand mee naar huis genomen. Ze konden ook een boontje als zaadje kiezen.

De ouders genoten van een kop koffie of thee. De kinderen kregen ranja met een koekje.

Het was een heel geslaagde ochtend!