Jaarverslag Werkgroep Gidsenopleiding 2023

Haaksbergen 26 januari 2024

De werkgroep bestaat uit leden van IVN Enschede en IVN Haaksbergen

Leden:
Hanneke van Dorp, Jan Willem Visschers, Nico van Diepen, Joke Voogt en Greetje Koster van IVN Enschede en Maria Wielens en Gerrit van der Lee van IVN Haaksbergen.

Landschapsgidsenopleiding (LGO) 2022-2023

De opleiding begon in september 2022 en liep door tot juni 2023. De lessen konden dit jaar gelukkig allemaal doorgaan, we hebben geen last van Corona of stormen gehad. De opleiding leidt op tot gids waarbij je naast kennis van de natuur ook gidsvaardigheids-lessen krijgt over samenwerken, samen activiteiten ontwikkelen en uitvoeren.

Er zijn in totaal 25 lessen gegeven waarvan 12 binnen en 13 buitenlessen. Onder de docenten waren mensen van de LGO 21-22

We begonnen met 18 cursisten maar door verschillende redenen vielen er 4 cursisten af. Op 3 juni 2023 kregen 14 cursisten hun diploma.

Op de foto 12 van de 14 cursisten van de LGO 2022/2023 NGO fase 2

De ontwikkeling

Onze werkzaamheden voor de ontwikkeling van de NGO fase 2 liepen flink door in 2023. Het doel van deze opleiding is naast verdiepende natuurkennis, mensen op te leiden die zich actief willen inzetten binnen de IVN of een andere natuurorganisatie. En die het voortouw bij werkgroepen of activiteiten willen nemen.

We hebben de lessen verder vormgegeven, docenten en mentoren benaderd, de methodiek van de lessen is zoveel mogelijk interactief. We willen dit bereiken door groepsopdrachten tijdens de lessen te doen en de cursisten hun lessen al te laten voorbereiden door bv huiswerkopdrachten te geven.

Ook in de opleiding willen we de cursisten zoveel mogelijk zelf laten doen en te laten oefenen met alle aspecten van een IVN Natuurgids. Dus zowel oefenen in natuurkennis als in gidsvaardigheden doe hierbij nodig zijn.

Begin juni kregen we groen licht van de Meetlatcommissie van IVN Nederland dat onze opleiding voldeed aan de criteria de IVN stelt aan de NatuurGidsenOpleiding.

De Opleiding

We begonnen op 5 oktober met 11 cursisten. Allemaal met het LGO-diploma van de afgelopen keren dat deze LGO gegeven is. Helaas viel er door omstandigheden al snel 1 cursist uit.

We wilden graag met minimaal 15 cursisten starten maar omdat er niet meer aanmeldingen waren en we graag wilden kijken of hetgeen we bedacht hadden ook in de praktijk werkte zijn we toch begonnen. De eerste lessen en activiteiten zijn al geweest. En zo heeft de natuuractiviteit Natuur in Stedelijk gebeid al geleidt tot een publieksexcursie die heel goed ontvangen is bij het Enschedese publiek.

De opleiding zal op zaterdag 15 juni 2024 worden afgesloten met een Educatieve Markt van de cursisten in het gebouw van de Schutterij in Haaksbergen.
Daar worden ook de leden van IVN Haaksbergen en IVN Enschede voor uitgenodigd. Maar later meer daar over.