Veilig op pad met publiek

Instructies voor natuurgidsen

Bij al onze activiteiten hopen we iedereen een fijne en veilige ervaring in de natuur mee te geven. Risico’s zijn niet altijd te vermijden. Om risico’s zoveel mogelijk te voorkomen, vragen we de natuurgidsen zoveel mogelijk vooraf een risicoinschatting te maken. Met gebruik van onderstaande instructiekaarten kan de natuurgids veilig op pad.

Doel van deze instructie is om de veiligheids- en gezondheidsrisico’s tijdens excursies van IVN Gooi en omstreken zoveel mogelijk te reduceren. Deze risico’s omvatten:

• Ongevallen tijdens excursies
  • Onvoldoende snel hulpverlening kunnen organiseren bij (afgelegen) excursies
  • Het risico van onweer
  • Gezondheidsrisico’s als gevolg van teken (veroorzaker van ziekte van Lyme)

Verantwoordelijkheid

De excursieleider – IVN-natuurgids, docent gidsenopleiding en docent nascholing – is verantwoordelijk voor de naleving van deze instructie.

NB. De IVN-afdeling is verzekerd voor de financiële gevolgen van de Wettelijke Aansprakelijkheid van haar vrijwilligers en voor Ongevallen van haar vrijwilligers en de vrijwilligers zijn verzekerd via de vrijwilligersverzekering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (de VNG).

Onderstaande documenten zijn te downloaden:

Instructiekaart excursie (neem mee)
Instructie bij ongevallen
Instructie bij onweer