Helpende handjes langs de Geleenbeek bij Pater Karel 15 of … 19 april

Een oproep van Stichting de Rollen … voor personen die willen meehelpen …….

Dit jaar we weer met alle brugklassen van Graaf Huyn aan de slag met waterveldwerk langs de Geleenbeek nabij Pater Karel (Munstergeleen).

Het Graaf Huyn heeft maar liefst 13 brugklassen die we mogen onderdompelen in de natuur.

Hier kunnen we wel wat handen hulp bij gebruiken. Daarom mail ik jullie: (oud-)vrijwilligers, helpende handjes, relaties en collega-natuureducatie organisaties.

Wanneer en waar

In de week van 15 tot en met 19 april. Het conceptrooster is als volgt:

Uur Maandag Woensdag Donderdag Vrijdag
 15 april 17 april 18 april  19 april
1 08:10 – 09:00 B1c en B1n B1d F1a B1f
2 09:00 – 09:50 B1c en B1n B1d F1a B1f
3 10:10 – 11:00 B1k B1b en B1m* B1l B1a
4 11:00 – 11:50 B1k B1b en B1m B1l B1a
5 12:20 – 13:10 B1g B1e B1h
6 13:10 – 14:00 B1g B1e B1h

Rooster is nog een concept, maar de kans op wijzigingen is klein

B1a e.d. zijn de namen van de klassen. We gaan op stap met alle brugklassen, van vmbo-b/k tot en met vwo.

We hebben met name op maandag mensen nodig; er komt dan een grote combigroep en ik ben met ouderschapsverlof die dag. Maar ook op woensdag, donderdag en vrijdag zijn jullie van harte welkom! Dagdelen zijn ook mogelijk in overleg.
I.v.m. met opbouwen en afbreken starten en eindigen wij iets eerder/later dan de leerlingen.

De verzamellocatie is een klein grasveldje nabij de witte sluisbrug over de Geleenbeek, bij Pater Karel.
Het gebied is goed toegankelijk. Parkeren kan bij de kapel of in Munstergeleen zelf. Kom je op de fiets, dan kan je deze bij onze EHBO-post neerzetten.

Wat en hoe

De leerlingen worden in principe begeleid door docenten van school en medewerkers vanuit De Rollen. Wel hebben we ogen en handen nodig in het veld zelf.

De leerlingen krijgen na aankomst een korte instructie:

Ze delen zich op in groepjes, krijgen een boekje met opdrachten en worden door het gebied verdeeld. Hier en daar staan kistjes met materialen. Leerlingen voeren met de materialen de bijbehorende opdracht uit het boekje uit en noteren de resultaten. Daarna lopen ze door naar het volgende vrije kistje.

Als vrijwilliger loop je rond of sta je bij een wat lastigere opdracht. Je helpt leerlingen een beetje op weg en houdt een oogje in het zeil. Kennis van de ecologie is dus absoluut geen must, voeling met de doelgroep van het waterveldwerk is wel een pré.
Er is één vaste EHBO-post met reservematerialen, deze persoon let ook op de fietsen en tassen van de leerlingen. Desgewenst kan hier een stoeltje neer worden gezet. Toilet is aanwezig bij Pater Karel.

De ervaring leert dat het ontzettend leuke, gezellige dagen zijn waarbij er genoten wordt van het weer, de omgeving en de humor van de leerlingen.

Instructie en training

Omdat er gewerkt gaat worden met jonge adolescenten/pubers, bieden we voor hen die dat willen een korte instructie/training aan om je voor te bereiden op:

Dit zal ongeveer een uurtje duren. Datum wordt in overleg met de deelnemers geprikt.

Verder instrueren we je natuurlijk ook over wat er van jou verwacht wordt. Dit kan per mail, tijdens de training of per telefoon, naar gelang jouw voorkeur.

Meedoen?
Je bent van harte welkom! Ken je nog wat mensen die dit ook leuk vinden? Stuur hen dan zeker deze mail toe.

@IVN-leden, zouden jullie deze uitnodiging kunnen delen met andere vrijwilligers binnen je afdeling/netwerk die hier wel voor open staan?

Voor vragen en aanmelden mogen jullie mij gewoon mailen   lianne.vantilburg@derollen.nl

Alvast dankjewel en een prettige dag

Met vriendelijke groet,

Lianne van Tilburg