Onze activiteiten

Ga ook in 2020 op pad met IVN De Ronde Venen & Uithoorn. Maak een keuze uit de 89 openbare activiteiten in deze uitgave. Neem deel en beleef de natuur. Lees eerst de algemene informatie hieronder.

Excursies, Fietstochten en Wandelingen zijn altijd onder
begeleiding van een ervaren natuurgids,soms met medewerking van de cursisten van de Natuurgidsenopleiding van IVN De Ronde Venen & Uithoorn.Deelname is open voor iedereen,kosteloos en zonder aanmelding vooraf,tenzij anders vermeld.Bereid je actief voor. Kleed je op het weer en trek stevige schoenen aan. Neem een verrekijker mee, wat eten en (warm) drinken.Alle activiteiten zijn onder begeleiding van een IVN-natuurgids,vaak met medewerking van andere IVN’ers.

De Vogelexcursies zijn op de eerste zaterdag van de maand en soms daarbuiten. Je bezoekt bekende natuurgebieden, dichtbij of verder weg.
Het ‘vogelaanbod’ dwingt soms tot afwijking van het oorspronkelijke plan.

De Winter Natuurwandeling zijn op de derde zaterdag van de maanden oktober t/m maart. Wandel 8 tot10 km. en leer zo je eigen omgeving kennen. Tijdens de pauze vertelt de gids over het natuur- of cultuurthema. Deze activiteit is echt bedoeld voor natuurliefhebbers die ook willen doorstappen. Elke keer wordt een andere route gelopen.

Bomenwandeling

Met IVN De Ronde Venen & Uithoorn ontdek je meer over de bomen in jouw omgeving. Doe dit jaar mee aan een bomenwandeling -dit jaar in Wilnis- of wandel de routes zelf uit het boekje ‘Bomen over Bomen’ en leer de bomen in de buurt (her)kennen. De uitgave bevat 32 boombeschrijvingen, ruim 200 foto’s en 5 bomenwandelingen door de dorpskernen van Abcoude, Mijdrecht, Uithoorn, Vinkeveen en Wilnis. Kijk voor meer informatie op de website onder Publicaties.

Wandelen met IVN-app

Op eigen gelegenheid wandelen met IVN kan met een landelijk ontwikkelde app ‘IVN-routes’ die je gratis op je telefoon kunt downloaden. Met deze app kan je in heel Nederland aantrekkelijke wandelingen vinden die door IVN-natuurgidsen zijn ontwikkeld. Onze afdeling heeft een wandeling gemaakt door de Waverhoek. Daarin wordt toelichting gegeven op wat er aan natuur te beleven valt, deels geïllustreerd met eigen filmpjes.

De app bevat ook een routebeschrijving naar de Waverhoek.

De NME-tuin is een educatieve tuin, gelegen achter het NME-centrum
 ‘De Woudreus’ in Wilnis. Meer info: www.dewoudreus.nl. Bezoek de tuin op een werkochtend en stel je tuinvragen aan de IVN-vrijwilligers. Neem voor je bezoek even contact op met 0297-273692.
Dan kan een vrijwilliger je goed te woord staan.

Tuin Bram de Groote is sinds 1994 onderdeel van Natuurgebied Uithoorn en in beheer bij Landschap Noord-Holland. Bram de Groote maakte van de tuin bij zijn woonboot aan de Boterdijk een paradijsje. Nu is onderhoud in handen van een groep vrijwilligers. Tijdens de open dagen leiden zij bezoekers rond en geven informatie over de tuin. Gebruik de zij-ingang aan de Elzenlaan. Fietsen stallen bij de werkschuur en auto’s parkeren in de nabijgelegen woonwijk.

Ga naar Voor de jongste onder ons

Of  Andere activitietenAndere activiteiten