Een natuurvriendelijke tuin

10 Tips voor een natuurvriendelijke tuin
Je kiest natuurlijk zelf welke tuin het beste bij je past. Maar ook heb je de mogelijkheid van je bestaande (sier)tuin een natuurvriendelijke tuin te maken. Met onderstaande tips is dit eenvoudig.

Nr. Tip
1 Zoek soorten planten die passen bij de bodem van je tuin
2 Breng eventueel gewenste grond aan. Zo zijn er geen kunstgrepen nodig om planten te behouden
3 Breng variatie in je tuin aan met waterpartijen, stapelmuurtjes, zonnige plekken en schaduwplekken. Daardoor voelen meer planten en dieren zich thuis
4 Als je een gazon in je tuin hebt, laat dan een strook gras lang worden en zaai er wilde bloemen in. Deze trekken insecten aan
5 Gebruik ook bollen en knollen, bij voorkeur inheemse wilde soorten. Bijvoorbeeld lenteklokje, wilde narcis, wilde hyacint, boerenkrokus, bostulp, knikkende vogelmelk, winterakoniet enz. Plant de bollen in groepjes aan. Dit geeft vroeg in het jaar bloemen en zorgt voor variatie in de beplanting
6 De meeste planten hebben voorkeur voor een wat voedselarmere bodem. Je hoeft niet te vaak te bemesten
7 Laat de natuur haar gang gaan. Veel planten zaaien zich uit. Geef de planten de gelegenheid dat te doen. Verwijder het teveel aan kiemplantjes met de hand (wieden)
8 Ook planten die spontaan opkomen, hoeven niet altijd onkruid te zijn
9 Houd rekening met vogels, vlinders en diverse kleine dieren.
Zij stellen bepaalde eisen aan de tuin. Zie de folder