Column week 6, De merel doet het stiekem

Alle vogels in mijn tuin zijn bezig met nesten. De spreeuwen proberen alle nestkasten. Om de beurt naar binnen, even overleg. Dan een andere. Sommige hebben al een keuze gemaakt. De kasten in een grote boom zijn het meest populair. De koolmezen gaan alle kasten in, vooral de ringmussen kast. In en uit en dan weer verder. De pimpels proberen stilletjes andere kasten en plekjes. De spechten bekijken gaten in bomen. En ik mag het allemaal zien. Ze storen zich niet aan mijn nieuwsgierige blikken en als ik naar buiten loop doen ze alsof ze me niet zien.
Maar de merels niet. Die doen het heel anders. In mijn vorige column schreef ik al dat 5 of 6 merels in mijn tuin vochten om de wormen en de insecten. En elkaar achterna zaten om de pikorde te bepalen en het recht op de voortuin en de achtertuin onderling te bevechten.
En nu, in mijn voortuin, hipt een merelman rond. Alsof er niets aan de hand is. Elke dag op dezelfde tien vierkante meter. Hij blijft zeker een kwartier rondhippen. Pakt af en toe een wormpje. En dan opeens vliegt hij recht omhoog de heg in en verdwijnt spoorloos. Dat gebeurt zo’n twintig keer per dag.
Het is de heg waar ieder jaar een merelpaar broedt.
Het is nog januari. Veel te vroeg om aan een nest te beginnen. Maar veel watervogels zijn ook al actief: de meerkoeten, de futen. Waarom dan de merels niet?
De vrouw komt eerst niet tevoorschijn. Het kan niet anders: het paar heeft een nest. Na een week zie ik haar een flitsbezoek aan het gras brengen. Dan gauw weer de heg in, naar het nest.
Wie het gebouwd heeft weet ik niet: het kan de vrouw zijn, de man of allebei.
De man zorgt voor lekkere kleine hapjes.
De merels hebben wel gelijk als ze op tijd beginnen. Misschien kunnen ze dan wel drie nesten grootbrengen, zelfs vier is mogelijk. Als ze in maart beginnen zoals het hoort lukt dat natuurlijk niet.
De merels zijn de afgelopen jaren serieus getroffen door het Usutuvirus. Overal vielen dode merels uit de bomen. Elk jaar nam de merelstand af.
Dus wat meer jonge mereltjes erbij komt goed uit. Maar waarom ik die dan niet mag zien? Ze hebben nog steeds een hekel aan me.

PS. Hoe de jongen de vorst overleven weet ik nog niet. Bij koude trekken merels soms naar het zuiden. Laten ze dan hun vroege jongen achter?

Catherine,

Digitale krantversie Column 2020-6, 10 februari 2021, pagina ?

Naar columns 2021

Vind je dit leuk? Steun ons en word lid!

Word lid