Column week 51, Racemerels

Merel, adult manIk ben gewend aan merels in mijn tuin. Elk voorjaar maakt een merelpaar een nest in mijn heg. Of het ieder jaar dezelfde merels zijn weet ik niet, merels worden niet zo oud. Ze maken het nest in maart, maar dat zie ik nooit. Merels willen niet graag dat mensen weten waar hun nest zit. Als ze eenmaal jongen hebben vliegen ze natuurlijk af en aan met voer voor de jongen. Dan gaan ze nooit de heg in precies waar het nest zit. Altijd een meter verderop. Maar ik heb ze door. En de ringer komt de jongen ringen.

De rest van het jaar en zeker in september zie ik de merels minder.
En dan opeens, half oktober, zijn er vijf merels op mijn gazon. Uit noord Europa komen ze. Ze zijn eigenlijk op trek naar Italië, Zuid-Frankrijk of Spanje. Maar als het weer hier ze bevalt blijven ze.
Ze zijn ontzettend druk. Ze badderen het vogelbad leeg. Ze graven in alle perken, gooien de blaadjes omhoog en maken er een enorme bende van. Onder elk blad kan een worm zitten of een insect. Daar zijn merels dol op. Net als op bessen, vruchten, broodresten en allerlei soorten vogelvoer.

Wat ze verder doen is vooral rennen en ruziën. Ze achtervolgen elkaar. Ze vliegen het dak op en duiken naar beneden. Soms staan ze stil. Lopen doen ze nooit. Dan rennen ze weer en jagen een andere merel weg. Vriendelijk is het niet dit jaar.
Soms zijn ze druk met een te grote worm. Die moet naar binnen voor één van de anderen hem beet heeft.
Als er gezellig een roodborst vlak bij komt, kijken ze niet op of om. Niet interessant zo’n vogeltje.
Als ík buiten kom worden ze boos: ik moet daar weg. Zodra ik mij verstopt heb jagen ze weer achter elkaar aan.
Merelvrede wordt het niet dit jaar.
Dan begin december komt er orde. Pikorde. Het is duidelijk wie waar mag zijn: de sterksten in de achtertuin, de anderen in de voortuin. En zoals het nu hoort: op afstand van elkaar.
Of ze volgend jaar weer komen en in welk humeur ze dan zijn weet ik niet.

Catherine,

Digitale krantversie Column 2020-51, 15 december 2020, pagina ?

Naar columns 2020

Vind je dit leuk? Steun ons en word lid!

Word lid