Werkgroep Cursussen

Cursus volwassenen

Reeds halverwege de jaren zeventig draaide bij het IVN Born – Land van Swentibold de eerste groencursus.
Tijdens zo’n cursus maakt men kennis met een aantal aspecten van de natuur. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een cursusboek met informatie en veel materiaal uit de natuur. Bijna elke cursus bestaat ook voor een deel uit ervaringen opdoen in de natuur. Deskundige en ervaren natuurgidsen uit onze eigen vereniging begeleiden de cursisten.

Informatie bij  Marry Duwel. (zie namenlijst)

Nieuwe handleidingen voor iedereen die met cursussen bezig is

Het betreft drie nieuwe korte handleidingen voor iedereen die in de IVN-afdelingen met cursussen bezig is. Ze geven vooral beginnende docenten en cursusorganisatoren houvast, maar ook ervaren krachten kunnen er handige tips uit halen.

Handleiding 1

heet Wat maakt een cursus een IVN-cursus. Hierin staan de kenmerken van een IVN-cursus. Vink af of jouw cursus er al aan voldoet!

Handleiding 2

heet Hoe organiseer ik een IVN-cursus. Hierin lees je hoe je in 24 stappen een cursus organiseert.

Handleiding 3

heet Hoe geef ik een IVN-cursus. Hierin staan didactische tips voor docenten.

De handleidingen zijn ontwikkeld door het IVN Cursushuis samen met twee DKV’s en enkele docenten. Ze zijn van toepassing op alle IVN-cursussen, behalve de Natuurgidsenopleiding.

Ze staan ook op Ons IVN in het menu Vereniging > Cursussen.