Volop enthousiasme bij eerste bijeenkomsten IVN Kindernatuurclub

Barneveld 11 september 2023

Na het ophangen van kleurrijke en wervende posters en enthousiast artikel in de Barneveldse krant, kon Cees Klomp de aanmeldingen nauwelijks bijhouden…  De IVN Kindernatuurclub blijkt een schot in de natuur-roos.

2 september:  De eerste kennismakingsbijeenkomst met groep 1, de 20 snelle aanmelders… Nadat voorzitter André van de Burgwal de aanwezige deelnemers en ouders had welkom geheten, gaf projectleider Cees enthousiast uitleg over de opzet en inhoud van de kindernatuurclub aan alle nieuwsgierigen. Penningmeester Hans gaf wat praktische toelichting over de inschrijving ed. Tijdens koffie en limonade drinken werden de inschrijvingen, naambordjes, en deelnemerschap uitgewisseld. Het enthousiasme van de deelnemers werkte door op alle aanwezigen, iedereen keek uit naar de eerste echte bijeenkomst op 9 september met het thema bijen.

9 september: De inleiding werd op deze club-zaterdag verzorgd door Gerrit van de Berg, waarbij uitleg werd gegeven hoe bijen leven, hoe belangrijk ze zijn bij het bestuiven van de planten…. en dat je ze vooral niet moet wegslaan maar rustig kan bekijken als ze van bloem naar bloem (supermarkt van nektar) vliegen… Daarna snel naar buiten om meerdere grote en mooie bijenhotels op ‘t Schaffelaars erf te bewonderen! Vervolgens in het educatiecentrum zelf aan de slag om ‘n klein maar fijn bijenhotel in elkaar te zetten, zie hierna ook de zes foto’s waar de energie en het enthousiasme vanaf spatte.

Zaterdag 16 september wordt groep 2 op dezelfde wijze welkom geheten in het IVN Natuur-educatiecentrum en op 23 september is alweer de tweede bijeenkomst van groep 1.

De Kindernatuurclub wordt mede mogelijk gemaakt door het IVN Scharrelkidsfonds.