Zoogdieren

Excursie wisenten op Radio Kootwijk, 27 december 2023

Barneveld 5 januari 2024

Op de inspiratieavond van 29 november (kennis- en ontmoetings avond voor IVN-gidsen en actieve leden) werd door de ‘Stichting Wisenten op de Veluwe’ een mooie presentatie verzorgd over wisenten in het beschermde gebied bij Radio Kootwijk. Dit was voor sommigen aanleiding zich aan te melden voor een fiets/wandel excursie naar de wisenten op 27 december.

Na een lang kerstweekend was het dan zover. We startten om 10.00 vanuit Kootwijk met een tocht van 5 km op een leenfiets naar het gebied van de wisenten, waar we onder deskundige leiding van gids Lenie vd Streek en co-gids Dirk het gebied inliepen. Dit in de wetenschap dat de juiste afstand echt geboden is bij deze wilde dieren en dat de aanwijzingen van de gids dan ook goed gevolgd moesten worden. We hadden vandaag het geluk een hele kudde te mogen zien!

De wisenten, ook wel Europese bizon genoemd, doen zich het hele jaar door tegoed aan gras en andere planten, vooral in de winter wordt hun kostje aangevuld door schors van de bomen af te schrapen. Ook de Amerikaanse vogelkers staat op het menu van wisenten. Een mannenlijf dat tot ruim 800 kg kan wegen heeft dagelijks veel voedsel nodig om op gewicht te blijven.

Terugrijden op de fiets door het gebied van Radio Kootwijk is zeker geen straf, met ‘n geweldige ervaring op zak en goede foto’s in het toestel!  Een stevige aanrader om ‘n keer op deze excursie in te schrijven en doe dat dan op https://wisentopdeveluwe.nl