Een fantastische natuur- en vogeldag op de Marker Wadden

Barneveld 23 mei 2023

Zaterdag 20 mei 2023. Met een groep van ruim 30 mensen, reden we om kwart voor acht weg uit Voorthuizen. Deze dag gingen we met IVN-nestkastencontroleurs en enkele familieleden en vrienden naar de Markerwadden. Na een fijne boottocht met de M.S. Waddenzee uit 1921, een schip met een rijke historie met een museum aan boord, een hele enthousiaste gids van Natuurmonumenten, een heerlijk zonnetje, een bakkie koffie en zelfs een stuk appeltaart kwamen we aan op het vogelparadijs.

Wat bijzonder, als je bedenkt dat dit eiland tot 2016 alleen nog maar water was. Van 2016 tot en met 2021 zijn de natuureilanden kunstmatig aangelegd. We keken onze ogen uit. Wat een schitterende natuur, de moeras-andijvie stond prachtig in bloei. Vele rietpalmen stonden te wuiven in de wind.

Tussen al dat riet zaten vele vogels verstopt. Vaak hoorden we ze wel, maar zagen we ze niet. Maar met geduld hebben we wel 39 soorten vogels gespot. Cetti’s-zangers, blauwborsten, baardmannetjes, gele kwikstaarten, rietzangers, rietgorzen, de bonte bekplevier, slobeenden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

We hebben met volle teugen genoten van dit gezellige en ook leerzame uitje! Het is zeker aan te raden om er een keer naar toe te gaan.

(verslag Jenneke Slager, foto’s Rian Smit)