Creatieve ochtend met een paar Oekraïense schoolklassen – 5 juli

Barneveld 6 juli 2023

De geslaagde slootjes-activiteiten van IVN-Barneveld op landgoed Schaffelaar (juni) waren aanleiding voor de Oekraïne School aan de Lange Voren om IVN te vragen om voor 2 klassen met Oekraïense kinderen een eigen slootjes-uur te organiseren. Het zou voor hen een van de laatste uitjes van dit schooljaar zijn. Dit ook omdat de school deze maand ophoudt te bestaan, omdat de kinderen volgend jaar over diverse basisscholen zullen worden verdeeld. IVN werkte daarom graag aan dit verzoek mee.

De datum van 5 juli werd geprikt en afspraken werden gemaakt. Door de droogte was de vijver echter intussen drooggevallen. Een alternatief buiten-programma werd opgesteld, maar storm Poly maakte dat we moesten kiezen voor een creatief binnen-programma in het Educatiecentrum.

17 kinderen, 2 juffen en een aantal vrijwilligers-begeleiders waren te gast. IVN was vertegenwoordigd door 3 gidsen, Klazien, Martine en Rian, ondersteund door Cees en Mieke.

Het programma kende diverse creatieve werkvormen, die ook op de foto’s goed terug te vinden zijn; Knutselen tot er een kleurig en fleurig vogeltje uitkwam, kleurplaten inkleuren, spellen, een video bekijken hoe goed om te gaan met afval in het bos, de slangen observeren en eten geven, veel natuurobjecten bekijken en bovenal gezellig samen dingen doen!
Iedereen was achteraf allemaal heel blij over het programma wat IVN-Barneveld aan hen heeft aangeboden. Een docent liet ons weten; “Wat een enthousiasme van de vrijwilligers (ook die van school), de leerkrachten en de kinderen vandaag! 🙂”