Erwtengalwesp Insecten en bodemdieren

Oprichting werkgroep Gallen

Asten-Someren 29 september 2023

IVN Nuenen, in de persoon van Carla van de Camp, wil ik een werkgroep Gallen oprichten. Deze werkgroep is IVN Nuenen overstijgend, dus ook leden van naburige IVN’s (Helmond, Heeze-Leende, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Asten-Someren) zijn van harte welkom. Geen IVN-lid, toch interesse? Carla helpt je graag verder.

Voorkennis over gallen is geen vereiste, we leren van en met elkaar. Dat is immers de visie van het IVN.

Het doel, de vorm en de inhoud van deze werkgroep stellen we samen vast in een eerste bijeenkomst. Zodat de werkgroep ‘Gallen’ aansluit bij de behoeften van de leden. In januari 2024 komen we bij elkaar om de opzet te bepalen.

Is de werkgroep Gallen iets voor jou? Stuur dan een mail naar C.vandecamp19@gmail.com

Achtergrond

Door de natuurgidsenopleidingen ben ik geïnteresseerd geraakt in gallen. Je kent ze wel; celwoekeringen op planten of bomen waar een eitje of larve inzit van bijvoorbeeld een wesp, vlieg, nachtvlinder, mijt of mug. Gallen zijn een soort broedkamertjes én ze zijn met name een indicator voor biodiversiteit. Er is de laatste tijd veel aandacht voor gallen in de media o.a. uitzendingen in augustus van Vroege Vogels en in september in het tijdschrift Roots en tijdschrift Mens en natuur van het IVN. Ruim 1000 gallen zijn te vinden, heel het jaar door, in Nederland. Van juni 2022 tot op heden heb ik ruim 100 soorten gespot. Ben benieuwd naar jullie score😊.

Mocht je mee willen doen, stuur dan een mail naar C.vandecamp19@gmail.com

Graag voor 1 november. Je ontvangt dan een paar (denk)vragen voor jezelf, als voorbereiding op de bijeenkomst in januari. Zo’n vraag is bijvoorbeeld; “ Waar denk je aan bij een werkgroep ‘Gallen’?” Of de vraag; “Aan welke frequentie van samenkomen, denk je?”