Doe mee!

Leuk dat je mee doet! En natuurlijk nog leuker dat je je best gedaan hebt of gaat doen om je tuin natuurvriendelijker te maken. Wij zijn nú al blij met je! Waar we samen met jou voor willen zorgen is dat iedereen gaat zien dat een natuurvriendelijke tuin veel mooier en gezelliger is dan een saaie, grijze, betegelde tuin. En wie weten dat nou beter dan kinderen, die kleine beestjes vaak eerder zien dan volwassenen? Daarom geven we jou gewoon de leiding. Goed idee, toch!?

Dit is hoe het werkt

1. Download of print één van onze De Vriendelijke Tuin tuincheckkaarten. We hebben er 4: voor egels, amfibieën, vogels en wilde planten. Heb je een balkon? Ga dan aan de slag met vogels of wilde planten. Heb je een tuin? Dan kan je bijvoorbeeld beginnen bij de tuincheckkaart voor egels of vogels. Ben je meer ervaren met tuinieren? Dan zou je de tuincheckkaart voor amfibieën kunnen kiezen.

2. Doorloop de tuincheckkaart en ontdek of de betreffende tuin inderdaad bijvoorbeeld egel-vriendelijk is. Neem wel een meetlint mee!

3. Zo niet: In de tuincheckkaart zie je wat je moet doen om dit alsnog voor elkaar te krijgen.

4. Is de tuin helemaal goedgekeurd? Vraag het bijpassende bordje aan via ‘Bordjes bestellen’.

5. Bordje ontvangen? Plaats het op je schutting, gevel of ergens anders waar mensen het goed kunnen zien. Of maak een apart paaltje! Stuur je ons nog een foto? Of deel het op social media met #devriendelijketuin

6. Kies een nieuwe tuincheckkaart en begin opnieuw! Hoe meer bordjes, hoe natuurvriendelijker je tuin!

7. Ga je een tuin checken in jouw buurt? Informeer dan wel even de tuineigenaar of hij of zij dat goed vindt!

8. Vertel iedereen die het horen wil over wat jouw tuin nou zo vriendelijk maakt, zodat er meer Vriendelijke Tuinen in de buurt komen. Op naar een groenere buurt en een blije natuur! Succes!