Over Tuiny Haag

Een Tuiny Haag is een kant-en-klaar pakket met 11 inheemse haagplanten en een bodemverbeteraar. Het pakket is geschikt om een haag aan te leggen van 2 tot 2.5 meter lang en 50 tot 100 cm breed. Door de planten dicht bij elkaar te planten - een beproefde Japanse methode voor snelle herbebossing - groeit de haag extra snel, en verbetert de kwaliteit van de bodem ook in rap tempo.

Op die manier staat er binnen twee jaar een wilde haag in je tuin, waarin vogels en egels bescherming en eten vinden, allerlei nectarslurpers voedsel kunnen vinden en waar diertjes zich kunnen voortplanten. Hoe meer van dit soort eilandjes door Nederland, hoe meer kans soorten hebben om te overleven. Bij de aanschaf van je Tuiny Haag ontvang je ook toegang tot de IVN-Natuuracademie online training 'Tuiny Haag', een stap-voor-stap handleiding voor de aanleg van je Tuiny Haag en snoei-instructies voor je haag.

Bestel jouw Tuiny Haag voor €89,95

Wat zit er eigenlijk allemaal in het pakket?
Hoe plant je een Tuiny Haag?
Veelgestelde vragen

Waarom doen we dit?
Hittestress, waterberging en droogte zijn een steeds grotere uitdaging. Veel van onze wilde planten en dieren hebben het niet makkelijk, zeker niet in de stad. Maar als je alle tuinen bij elkaar optelt, heb je het grootste natuurpark van Nederland! Stel je voor dat we die tuinen wat groener kunnen maken met een kant-en-klaar pakket vol inheemse haagplanten! Daarmee gaan we hittestress tegen, kan de bodem weer regenwater opnemen en geven we plant en dier een thuis. Met Tuiny Haag laten we de tuinen in Nederland weer bruisen van het leven.

Waarom inheems?
Inheemse planten hebben zich na de laatste ijstijd spontaan in Nederland gevestigd en hebben zich helemaal aangepast aan de omstandigheden in ons land. Ze zijn beter bestand tegen ziektes en trekken meer bijen, vlinders, vogels en insecten aan dan exotische planten. Hoe meer inheemse soorten we planten, des te beter dat is voor de biodiversiteit! Lees meer over de kracht van inheemse planten.

Partners
Tuiny Haag is een samenwerking tussen IVN Natuureducatie en Sprinklr.