Veelgestelde vragen

Kan een Tuiny Forest in elke (mijn) tuin?

Jazeker. We hebben planten gekozen die het in elke tuin en grondsoort in Nederland goed doen. Heb je nu een terras of grasveld? Geen probleem. Je tovert het zo om tot een microbos. Zelfs in een schaduwtuin kun je planten, al heeft het bosje natuurlijk wel een beetje zonlicht nodig.

Je hebt al genoeg aan een stuk van 6m2 (twee tweepersoonsbedden naast elkaar). Helemaal zeker weten of het in jouw tuin past? Knoop dan een touw van 10 meter lang met de uiteinden aan elkaar en leg het op de plek waar je jouw bosje wilt laten groeien. Je kunt het in elke vorm leggen die je maar wilt.

Hoe hoog worden de bomen en heesters in het pakket?

Als je de bomen en heesters ontvangt, zijn ze 80-90 cm hoog. De kruiden zijn 5-20 cm hoog. Als je zelf niets doet, kunnen bomen tientallen meters hoog worden. Maar dat is in veel tuinen niet handig. Daarom hebben we een soortenmix gemaakt die je makkelijk kunt snoeien, zodat jouw bos niet hoger dan 3-4 m wordt. Ook dan heeft het bosje al veel positieve effecten voor mens en natuur.

Kan ik een Tuiny Forest zelf aanleggen?

Zeker! De planten én de bodemverbeteraar krijg je per koerier opgestuurd. Je krijgt handige tips voor het maken van een ontwerp. De bodem kun je eenvoudig zelf bewerken met behulp van onze instructie. Het pakket is ready-to-go. Je hoeft zelf alleen nog het stro voor de mulchlaag te kopen (bijvoorbeeld in een dierenzaak of doe-het-zelf winkel). Als je een wat zanderige bodem hebt, is wat extra compost slim. Dat haal je in een tuincentrum of doe-het-zelf-winkel.

Hoe moet ik mijn Tuiny Forest onderhouden?

Een Tuiny Forest is ideaal voor de luie tuinder; je hoeft er in de meeste gevallen maar weinig aan te doen. In het begin is het soms nodig om de net geplante planten wat water te geven. Als ze eenmaal goed aanslaan, is water geven nauwelijks nodig. In onze beknopte handleiding met tips voor onderhoud en in de speciale Sprinklr-app vind je handige informatie over het onderhoud, zoals over snoeien.

Waarom moet ik stro op de bodem leggen (mulchen)?

In een bos ligt de grond bezaaid met bladeren, takjes en zaden. Bij de start van het minibos produceren jouw boompjes nog niet genoeg blad en zaden om de bosvloer te vullen. Het stro vervangt deze laag. Stro op de bodem leggen heet mulchen. De strolaag beschermt de bodem en bodemdiertjes tegen direct zonlicht, uitdroging en vorst. En het voorkomt dat onkruid jouw bos overneemt. Daarnaast breken bodemdieren de mulch af tot humus, wat weer voeding is voor jouw bos. Doen dus dat mulchen.

Waarom staan er alleen inheemse soorten in het Tuiny Forest?

Inheemse planten trekken meer insecten, bestuivers, vogels en vlinders aan dan exotische planten. Ze zijn bovendien vaak sterker én beter bestand tegen ons klimaat. Op andere plekken in de tuin kun je overigens prima wél exoten planten.

Waarom moet ik tot eind november wachten op mijn Tuiny Forest-pakket?

De boompjes in het pakket kun je het beste planten als ze geen bladeren dragen, in de late herfst/winter dus. Ze zijn dan in rust en hebben een veel grotere kans om goed aan te slaan. Bovendien zijn de inheemse boompjes niet het hele jaar beschikbaar bij kwekers. Leveranciers bieden ze alleen tussen november en maart aan.

Wat is biodiversiteit en hoe draagt een Tuiny Forest daaraan bij?

Met biodiversiteit bedoelen we de hoeveelheid soorten dieren en planten die op een bepaalde plek voorkomen. Door het planten van een Tuiny Forest zorg je direct voor meer soorten (inheemse) planten in jouw tuin. En daar komen weer vlinders, bijen, vogels en andere diertjes op af. Zo draag je met je eigen tuin bij aan een groenere omgeving voor iedereen!

Hebben jullie rekening gehouden met hooikoorts?

De berk is de meest beruchte boom als het om hooikoorts gaat. Deze zit dan ook niet in ons pakket. Daarnaast kunnen de els en de hazelaar in februari en maart voor hooikoorts-klachten zorgen. De els zit niet in het beplantingspakket, maar de hazelaar wel. We hebben voor de hazelaar gekozen, omdat er heerlijke noten aan groeien. Ben je echt allergisch voor hazelaars, plant deze dan niet. Geef de hazelaar cadeau aan familie of vrienden.

Hoe werkt het bestellen/bezorgen?

Kijk voor vragen over het bestelproces en de bezorging op de Veelgestelde vragen pagina van Sprinklr

Andere vraag?

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.