Trudy Aarts

Trudy Aarts ontving een Groene Duim voor hoe zij al meer dan 20 jaar tuiniert met buurtbewoners in Rotterdam Noord/Bergpolder.

Lees hieronder het interview:

Wat is jouw rol binnen het project?
Mijn rol is initatiefnemer (samen met 2 andere bewoners) coordinator zat. groep- gemeenteoverleg-voortgang en uitbreiding initiatief met Ariane Lelieveld.

In wat voor wijk ligt het project?
Bergpolder is een wijk gebouwd rond 1930, de sav. lohmanlaan is een mooie laan, met oa. roze bloeiende bloesembomen. In de laan wonen veel starters en studenten, alleenstaande en 2 persoonshuishoudens. de straten rondom is verschillend qua bewoning.

Wat voor mensen zijn betrokken?
Vanaf 1995 hebben veel alleenstaande en 2 persoonshuishoudens aan het project meegedaan. Zodra mensen  kinderen krijgen verhuizen ze naar grotere woningen, buiten deze wijk en dikwijls buiten rotterdam, (o.a. Twello, Leiden, Overschie, Schiedam).

Zijn er betaalde krachten betrokken?
Nee (ik heb dit jaar voor het eerst 150 euro gekregen dankzij ariane, vrijwilligersvergoeding).

Wat was je drijfveer om met het project te starten?
Ik woon vanaf 1986 in de sav.lohmanlaan. op een etage, geen tuin. Ik vond het een mooie laan, maar wel erg anoniem, weinig kontakt met andere bewoners, en ik miste een tuin (vanaf 1970 geen tuin meer gehad, Wij verhuurden een etage in ons huis en die mensen kochten een huis 2 adressen verder, de vrouw die op de etage erboven woonde, had ook interesse in het tuinplan, zo ontstond er een kerngroep.

Wat was je drijfveer om met het project te starten?
Ik woon vanaf 1986 in de Sav. Lohmanlaan. op een etage, geen tuin. Ik vond het een mooie laan, maar wel erg anoniem, weinig kontakt met andere bewoners, en ik miste een tuin (vanaf 1970 geen tuin meer gehad, Wij verhuurden een etage in ons huis en die mensen kochten een huis 2 adressen verder, de vrouw die op de etage erboven woonde, had ook interesse in het tuinplan, zo ontstond er een kerngroep. Het stuk vooraan in de straat was een stuk gras met wat bomen, wij wilden graag een pleintje. In 1995 werd de straat opengebroken voor nieuwe riolering en bestrating, dit was het moment om ons plan in te dienen bij de deelgemeente noord. Het werd goed ontvangen: het pleintje, pergola, bestrating is door gemeente aangelegd, wij de bewoners hebben de haag, rozen beplanting enz aangelegd met hulp van een gemeentegroen-werker.

Wat zijn de successen van het project?
Het ontstaan van de tuiniergroep Sav. Lohmanlaan, het onderlinge contact tussen de tuinierders,de bloeiende planten en rozen die spreken voor zich. Het ontstaan van een groep voor andere activiteiten; o.a. beschildering Eneco huisje, groot straatdiner i.s.m. Opzoomer Mee, muziekfestival, kerstbijeenkomst bij pleintje met chocomel, vuurkorven,gluhwein en orgelman. Het 20 jaar bijhouden tuinierproject, 1e en 3e zat van de maand van 10.00- 12.00(1.00) van eind maart tot begin nov, met gemiddeld 3 tot 6 deelnemers, ong 25 mensen hebben aan het project deelgenomen, en zijn gemiddeld 7 jaar bij het project gebleven.

Zou je dingen anders gedaan hebben achteraf?
Het tuinieren zelf en het contact met andere bewoners geeft heel veel intrinsieke waarde. Toch vind ik dat het project beter gewaardeerd mag worden door overheid met financiele middelen. Eén keer per jaar gaan we uit eten voor de groepsvorming. De eerste jaren hebben we dit zelf betaald, 2 keer heb ik hier geld voor gekregen van de deelgemeente omdat ik hier om vroeg. Geld vragen vind ik eigenlijk heel vervelend. Toch is het wel fijn als dit structureel geregeld wordt,voor de vrijwilligers een kleine bijdrage per keer. En voor de coördinator een bepaald bedrag per maand. en geld voor onderhoud, gereedschappen, meststoffen e.d.

Heb je tips voor anderen die met zo’n project willen starten?
Spreek meteen een vaste tijd af waarop je met elkaar tuiniert, zoals wij 1e en 3e zaterdag van de maand. Regel financiële ondersteuning. Regel wie doet wat en wanneer. De gemeente knipt 2 maal per jaar de heg, houd de paden onkruidvrij, zorgt voor de hardware, lantaarnpalen, banken, pergola, enz. wij doen het onderhoud binnen de 5 vakken omringt met hagen.

Wil je je ervaringen delen met anderen en mogen ze contact met je opnemen?
Ja, is leuk. Mijn gegevens Trudy Aarts, de Savornin Lohmanlaan 69B, 3038ND, Rotterdam, trudy-aarts@hotmail.com. 010-4658720 geen voicemail inspreken.